Att tänka på mobbing gör med ledsen
Hej! Jag fyller 12 i juni och har lite problem jag gärna vill prata om. Jag vet inte Om jag har DAMP eller ADHD. Sånt mina föräldrar nämnt många gånger lärare i alla möjliga skolor och till och med elever i klassen. Men med mobbning. Jag gillar inte och prata om detta ämne egentligen då det påminner om hemska tider. Men är något viktigt och ta upp en då. Något jag har läst är att om man inte får veta det tidigt kan det påverka många saker i ens liv. Det är till och med redan lite försent.
Ricard

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att ordet mobbing gör att du blir påmind av hemska tider och jobbiga minnen kommer fram. Det går att prata om jobbiga upplevelser och få stöd i att det är mobbarna som gjort fel och du som varit utsatt för mobbing inte har gjort något fel.
Efter att ha varit mobbad kan vara svårt att lita på jämnåriga igen eller man kanske går och är rädd för att mobbingen ska börja igen.
Sitt självförtroende kan påverkas negativt. Man hittar fel på sig själv. Börjar tänka att jag inte är värd något, att mobbarna har rätt att jag är feg, ful eller vad de nu valt för nedsättande ord för att beskriva dig.
Att bygga upp sitt självförtroende igen är möjligt så du ska känna hopp att det går att bygga upp. Då behöver du vara tillsammans med kamrater som är schyssta och behandlar dig bra. Få beröm från dina lärare och föräldrar och få höra att du är en bra kille. Att de gillar din personlighet och stil.
Om jag förstår saker rätt så undrar du över några diagnoser. Dina föräldrar har nämnt dessa, även lärare och kamrater i klassen.
Vad är det som hänt efter det? Tycker skolan att du har svårt med att koncentrera dig på lektionerna, tappar du bort saker i skolan eller hur fungerar skolan för dig i stort?
Det är viktigt att skolan undersöker hur skolan fungerar för dig. Att din mentor och dina lärare som känner dig för berättar vad du är bra på och vad som är lite svårare för dig. Det finns alltid en positiv sida och en negativ.
Det går att få mer stöd och hjälp utan diagnos och ibland är det bra att utreda.
Du har ju varit mobbad och haft det tufft i skolan så det kan också påverka dina studieresultat. Är man i en otrygg miljö är det inte lätt att vara avspänd och hitta rätt fokus. Att vara uppmärksam på allt som sägs under en lektions genomgång när mobbarna finns i samma klassrum.
Om du fortfarande funderar på om du skulle ha någon diagnos så behöver du prata med skolan och dina föräldrar om det. Det går att ta reda på.
Tack för ditt brev och ha det bra!