Jag vill inte vara ensam
Hej, för ungefär 1,5 år sedan var jag konstant ensam i nästan ett helt år, även fast jag inte gjort något. Just nu lever jag ett rätt så bra liv med vänner men de tankarna om att vara själv har börjat komma tillbaka till mig och så inbillar jag mig att jag är ensam och så. Jag gillar verkligen inte att prata med mina föräldrar för att om vi bråkar nån gång efter tar de upp det så min retsamma bror hör! Min lösning jag har i tankarna är att ta självmord om det skulle hända, varför jag även har googlat upp hur man gör. Snälla hjälp mig jag har försökt att skicka in frågan flera gånger!
Ebba

BUP svarar:
Hej Ebba!
Tack för ditt brev. Du låter så ledsen i brevet och jag undrar vad som gör det. Att känna sig ensam är förstås riktigt tråkigt. Nu har du vänner men de gamla tankarna kommer tillbaka.
Jag tänker att när du kände dig ensam förut så förstod du inte varför. Det gör man inte alltid, kanske inte förrän lång tid efteråt. Kanske behöver du hjälp att förstå varför du var ensam? Nu har du i alla fall fått vänner och har det ganska bra, men ensamhetskänslorna kommer tillbaka. Kan det vara så att du inte riktigt vågar lita på att dina vänner ska vara kvar utan att du hela tiden påminns om hur det var förut? Och är orolig att det ska bli så igen?
Det låter inte som att du skulle vilja prata med dina föräldrar om detta. Man ska inte göra som dina föräldrar att ta upp och prata om vad du gjort eller sagt så din bror hör. Det vore bra om du kunde säga det till dem, kanske är de bara tanklösa och kan förstå det om du säger till?
Du skulle behöva en trygg vuxen att prata med om de här känslorna. Har du någon annan än föräldrarna du skulle önska dig att prata med? Om du inte har någon i familjen, släkten eller någon annan du känner så föreslår jag skolkuratorn. Hens jobb är just att prata med barn som är ledsna, arga eller oroliga eller har det besvärligt på något annat sätt.
Man behöver ha ett litet pratigt utbyte i huvudet för att må bra. Det kan man ha med sig själv, men vi har behov av att prata med andra också. Särskilt när man får otäcka tankar i huvudet, som självmord, måste man ta tag i det.
Skulle du kunna ge dina föräldrar en chans …? Tala om för dem att du inte vill att de talar om för din bror vad du sagt. Du kan säga att du blir ledsen då.
Sedan behöver du prata med någon om dina ensamhetskänslor och ledsna tankar. Om det inte känns bra med någon i din närhet så prata med kuratorn i skolan. Du kan också prova att chatta eller prata med någon på Bris.
Hoppas du hittar någon klok vuxen som förstår vad du behöver för att inte känna dig ensam.