Har kräkfobi
Hej!
Jag har emetofobi(kräkfobi) och ingen i min närhet har kräkts på flera år, men i förgår så fick min mamma migrän och kräktes då, jag började hyperventilera och gråta och åkte hem till pappa.
Nu så börjar jag gråta och får svårt att andas så fort jag tänker på det, och jag har inte kunnat prata med mamma sen det hände eftersom det ger för mycket jobbiga minnen
Vad ska jag göra för att sluta må så dåligt?
123

BUP svarar:
Hej!
Det du beskriver i ditt mejl är verkligen en typisk panikreaktion på någonting du är rädd för. Den rädsla du känner motsvarar onekligen en typ av fobisk ångest som du också känner namnet till, nämligen emetofobi. Om jag förstår ditt mejl rätt så har du haft detta problem sedan länge men nu hände det en konkret episod - din mammas migrän och kräkning som blev utlösande faktor.
Jag vet inte om du tidigare har fått hjälp med detta problem eller inte men problemet består uppenbarligen och därför tycker jag att du ska söka hjälp.
Emetofobi är en form av så kallad specifik fobi. Det finns ju en hel rad av sådana fobier, till exempel ormfobi, spindelfobi, social fobi, med flera. Gemensamt är att det handlar om en stark rädsla, ångest som kan ha sin ursprung i väldig många olika faktorer, både genetiska och miljömässiga.
Men oavsett orsak finns det mycket verksamma behandlingar för alla typer av fobier, och så även för emetofobi. Dessa går ut på att lära sig att inte vara rädd för det man är rädd för, i praktiken att träna bort rädslan.
Du kan söka behandling för din kräkfobi på vårdcentralen, på ungdomsmottagningen eller på BUP. I din ålder är det möjligt att i vissa fall söka vård på egen hand men det är naturligtvis alltid bra att ha även dina föräldrars stöd.
Behandlingarna för fobi är inte särskilt komplicerade, du behöver inte dras med detta obehagliga problem. Sök hjälp snarast för att bli av det!