Vill bara dö mer för varje dag som går
Hej,
Jag hatar mitt liv, orkar inte med nånting längre. Jag har grova självmordstankar, har försökt ta mitt liv och har självskadebeteende. Jag har gått hos en psykolog men det har inte hjälp alls. För varje dag som går så vill jag bara dö mer och mer. Har ingen att prata med (jag har försökt) självmord är det ända som verkar som en utväg och jag kan inte stoppa mig själv från att skära mig.
Jag är 13.
CurrentJoys

BUP svarar:
Hej!
Vad är det du hatar i ditt liv? Är du arg, besviken eller ledsen?
Du säger att du inte har någon att prata med och att du har försökt. Jag tror att du måste försöka igen! Att ha så starka självmordstankar är väldigt allvarligt.
Du säger att du inte haft hjälp av samtalen hos psykologen. Är det så att du inte fick något förtroende för psykologen eller var det någonting annat som hindrade dig? Kunde du berätta om dina självmordstankar?
Många gånger när man mår mycket dåligt har man också svårt att beskriva och förklara hur man mår. Det kan kännas svårt och utelämnande. Man kan hoppas att den andre ändå ska förstå eller fråga och om det inte händer kan man bli väldigt besviken. Det behöver inte varit så för dig men det kan vara svårt att prata om sig själv när man mår väldigt dåligt. Ibland kan det vara lättare att skriva något som du gör till oss. Det kan du göra även till en psykolog eller kuratorskontakt!
Finns det någon annan du kan försöka prata med igen? Mamma? Pappa? Din lärare? Någon kompis?
Att vara helt ensam och bära på såna tankar som du har är jättetungt. Det är då du inte ser någon annan utväg än att dö. Men det finns andra utvägar. Hur ska du hitta dem?
Det är svårt att hitta nya utvägar ensam och du låter väldigt ensam. Men finns det kanske någon dörr du kan öppna?
En bra sak du kan göra är att ringa en Briskurator eller till Mind-Självmordslinjen anonymt. Ibland är det mycket lättare att berätta om sina problem när man är anonym och det är bra att prata med någon professionell som har erfarenhet av andra ungdomar som också mått så dåligt att de tänkt mycket på att ta sitt liv.
Lycka till!