Vem kan man prata med om depression?
Jag vet inte vem jag ska prata mer! Jag vet inte hur jag ska få veck depression känslan. Hur ska jag kunna förklara något jag känner när jag inte vet de själv?.
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det kan verkligen vara svårt ibland att vet var och hur man kan få hjälp. Vart man kan vända sig för att få hjälp och någon att prata med beror också lite på hur man mår. Det finns flera alternativ som du kan fundera på.
Jag undrar också om det finns någon annan i din närhet som vet hur du känner och tänker? Vet dina föräldrar om hur du mår? Om inte tycker jag att du ska fundera över om du inte ska försöka prata med dem. Då kan ju ni tillsammans fundera över vart ni kan vände er för att du skall få träffa någon.
Om det inte känns möjligt att börja med så kanske du kan fundera över om det inte finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med. Det skulle kanske kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor.
Du kan också pröva med att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga som inte tycker att de mår bra. Du frågar om hur du skall kunna förklara något du känner när du inte vet själv? Det är en viktig och bra fråga och svaret har du i din fråga om vem du skall prata med för att få hjälp med din nedstämdhet. Den du möter kommer att vara van vid att man inte alltid vet vad som är ens bekymmer.
Det är just det att när man träffar en annan människa och pratar med den om hur man tänker och känner så är man inte längre ensam med sina tankar. Då kan du tillsammans med en annan försöka tänka om dina bekymmer och ni tillsammans kan försöka förstå hur det kommer sig att du känner och tänker som du gör.
Lycka till!