Kan man ringa till BUP själv?
Kan man ringa och boka tid/fråga något till BUP utan att ens vårdnadshavarna vet om det &/eller att man har ”problem”? (Gäller inte BUP i Stockholm dock,men är väl cirka samma ”koncept” elr va jag ska säga i hela landet eller så¿)
För alltså vet liksom inte helt vad jag bör göra då jag har ett självskadebeteende och mår ju inte så bra eftersom att jag skadar mig pga ångesten osv och varit rätt jobbigt länge men börjar bli svårt att bära på det själv,,, men vågar inte bara direkt säga det till min förälder eller så och få hjälp därefter så ja,,
LiteVilsen

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du tar upp något som är viktigt och som många undrar och oroar sig över. Det brukar vara så att man har möjlighet att komma på ett första samtal utan att föräldrarna vet om det. Om man vill ha ytterligare kontakt så brukar det vara så att det avgörs från fall till fall om föräldrarna skall vara inblandade och i sådana fall på vilket sätt.
BUP:s grundpolicy är att föräldrar behöver vara inblandade. BUP tar hänsyn till vad lagen säger och vad som är bäst för den som söker hjälp. Du skriver att du inte vågar prata med dina föräldrar. Jag undrar hur det kommer sig? Är du oroliga för att dina föräldrar skall bli så ledsna att de inte står ut eller att de skall bli arga och besvikna på dig?
Jag känner ju inte dig eller dina föräldrar men jag vet att de flesta föräldrar vill veta hur det är med deras barn och de flesta vill försöka vara till hjälp och stöd. Jag tycker ändå att du skall fundera över om du inte skall prova att berätta för dina föräldrar om hur du tänker och känner. Om du vågar att pröva det så kanske det kan bli så att ni sedan tillsammans kan kontakta BUP så att du kan få den hjälp som du verkligen verkar behöva.
Ju tidigare du vågar söka hjälp desto bättre är det och desto snabbar kan du få hjälp. Du skriver att det nu börjar bli svårt att bära på dina tankar och känslor själv. Det är precis så det brukar vara. Det mesta verkar bli tyngre och svårare om man försöker hålla det för sig själv och det brukar kunna kännas lite lättare ibland om man kan dela sina tankar och känslor. Även de som känns svåra och som man kanske helst inte skulle vilja att de fanns.
Lycka till!