Blir arg och är okoncenterad
Hej! Jag är en tjej på 13 år och bli väldigt lätt arg. Det är mest när jag inte får som jag vill, någon säger något som retar upp mig, säger något jag ska göra som jag inte vill eller vad som helst. Det behöver inte ens va något som skulle kunna reta upp någon jag kan bara bli arg helt plötsligt och vilja slå ihjäl någon.
Oftast skriker jag, börjar skaka och gråta för jag blir så arg och jag kan inte kontrollera det. Känner ofta behov av att slå i sönder något som jag ofta gör eller någon.
Har också väldigt lätt för att bli distraherad och därför svårt för att koncentrera mig på det jag gör när något till exempel låter. I skolan stör jag mig på allt som låter och kan inte koncentrera mig om någon smaskar, tappar en penna eller pratar. Hänt någon gång att jag börjat gråta för jag blivit irriterad och inte kunnat göra det jag ska.
Jag har pratat med min mamma om det men hon tror inte jag har nånting och vägrar kolla med någon. Hon tar det verkligen inte seriöst och mina kompisar påpekar hela tiden att jag har någon diagnos som gör mig såhär arg.
Snälla hjälp jag orkar inte med det här mer.

BUP svarar:
Hej!
Du kanske tänker på någon diagnos gällande impulsivitet, koncentration och uppmärksamhet,som till exempel ADHD? För att utredas för en sådan diagnos behöver dina svårigheter synas hemma och i skolan. Dina svårigheter bör också ha funnits tidigare under ditt liv. Du har talat med din mamma  men hon har inte själv blivit oroad eller tyckt att ni ska gå vidare.
Du beskriver att du lätt kan bli väldigt arg och ofta är lättdistraherad och okoncentrerad. Man behöver veta mycket mer om dig än så innan man kan bedöma om du behöver utredas för ADHD. Man kan vara okoncentrerad och lättretlig också av andra skäl, som till exempel av känslomässiga orsaker. Som när något är jobbigt i ens liv, hemma i familjen, med kamrater eller i skolan. Eller när man just blivit tonåring då ens känslor kan komma plötsligt och med oväntad kraft på ett sätt man inte varit med om förut.
Men din fråga är viktig för dig. Kanske har du också ställt den till oss förut?
Det du kan göra är att tala med någon i skolan om dina svårigheter, till exempel med din mentor eller med skolkurator/skolpsykolog. Dina lärare kan ha sett att du har de här svårigheterna eller så kan de kanske bli mer uppmärksamma på svårigheterna om du tar upp det. Om skolan är oroad kan de tala med din mamma. Skolan kan och ska också, med eller utan diagnos, kunna ge dig stöd som gör det lättare för dig. Om skolan bedömer att det behövs och din mamma också tycker det, så kan skolan skicka en remiss för utredning.
Oavsett vad dina svårigheter beror på behöver du få känna att de tas på allvar. Annars kommer du att fortsätta fråga dig varför det är så här för dig. Därför skulle det vara bra att du vänder dig till skolkuratorn. Då kan ni tillsammans prata om hur du mår och hur du har det i ditt liv för att förstå mer om varför du lätt blir arg och är okoncentrerad.
Lycka till!