Klarade inte av skolan för att jag fick ångest
Hej hej, ja mår verkligen inte bra o har inte gjort de på typ ett år nu:/ för typ ett år sedan så bytte jag skola och tänkte testa kuratorn på den skolan för att jag hade gått hos kuratorn i ungefär ett år för att ja hade/har aggressions problem. Sen efter typ en månad så började det med att jag inte klarade av skolan för att ja fick ångest o sen dess har ja inte heller varit i skolan så mycket men försökt gå så mycket jag klarat av, men sedan ungefär ett år sedan så har allt bara blivit värre o värre. Det har blivit svårare i skolan och jag har bara känt mig deppig, har också börjat få självmords tankar o börjat skära mig lite. Men de största av allt att jag inte klarar av att prata me folk, jag kan tänka igenom allt jag ska säga men inget kommer ut ur min mun det bara går inte. Jag hör också en röst i mitt huvud som säger att jag inte e bra nog och skratta får mig. Min mamma ska kontakta er men hon vill veta vad hon ska säga men vet inte hur ja ska berätta för henne:/ en utav kuratorna jag haft sa att jag kanske hade depression men att isåfall så får inte dem behandla de, jag har aldrig vetat vad depression verkligen är och sökte därför upp de, då fanns det rester o ja tänkte ba testa för att testa o sen fick jag typ den näst värsta depressionen o jag tänkte ba att de va nått fel på testet men de kanske inte var de?
????

BUP svarar:
Hej, tack för ditt brev!
Det låter som du hamnat i en jättesvår situation.Det är bra att din mamma ska kontakta BUP. Då kan de  utreda om du har en depression. Att själv testa sig på nätet är inte helt tillförlitligt. Så du gör rätt i att undra över resultatet.
Din mamma undrar vad hon ska säga när hon tar kontakt med BUP. Det du beskriver i ditt brev är många allvarliga problem - långvariga skolproblem, ångest, självmordstankar, självskadebeteende och en väldigt självkritisk inre röst som gör det svårt för dig att prata med andra. Kanske kan du bara visa ditt brev för henne?
Har du berättat för henne att du har självmordstankar? Känner din skolkurator till det?
Ditt skolbyte verkar inte ha varit så bra för dig. Du säger att du har svårt att gå dit. Är det just problemen med att prata som hindrar dig? Det låter jättejobbigt att inte kunna säga det man tänker utan höra en kritisk röst som till och med kan skratta åt en. Just såna saker kan vara svårt att komma förbi om man inte känner sig trygg i sin klass.
Du berättar  att du haft aggressionsproblem och att du gått hos en kurator i ett år i din gamla skola. Hur har det fungerat med den nya kuratorn, har du berättat för henne om alla dina tankar? Om hon känner till det kan hon också prata med din mamma inför att ni ska söka till BUP.
Om du har svårt att prata med din mamma kan du visa brevet du skickade till oss där du berättar precis hur svårt du har det.
Det är viktigt att hon känner till det när hon vänder sig till BUP och det är också bra för dig. Så att hon kan ge dig det stöd du behöver.
Lycka till!