Ångest i skolan
Hej, jag är 14 år och vet inte om jag är deprimerad eller inte. Jag har alltid haft problem med skolan fast vissa perioder har det varit bättre. När jag var yngre och gick i lågstadiet ville jag knappt gå in i klassrummet. Det har inte varit så allvarligt på länge men jag börjar känna av det igen. Min skolfrånvaro är så hög just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Jag har kompisar, det är inte de. Jag har försökt berätta om hur jag mår för dom men dom svarar bara med ”vi alla mår dåligt ibland” och sen får jag jätte dåligt samvete för att jag aldrig åker till skolan. Min mamma är jätte stöttande i detta och försöker hjälpa men jag kan inte låta bli att känna mig ensam. Vi har ringt till vårdcentralen så jag ska få prata med en psykolog men det tar tid innan dom ringer upp och jag vet inte hur länge jag klarar det. Självmord är inget jag tänker på och kommer aldrig göra de. Det känns som jag stöter bort mina vänner, dom har kul på skolan medan jag är hemma och mår piss. Vet att det är skolan för direkt jag tänker på den för jag ångest. Mina betyg påverkas enormt av detta men vet inte hur jag ska lösa det.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Först måste jag säga att det var bra att ni sökt hjälp. Sen kan jag förstå att det känns svårt att inte veta när du får komma och träffa någon. Du har kanske gått ett tag med det som bekymrar dig och som gör din vardag så svår. Det är inte svårt att förstå att du känner dig otålig när du inte mår bra och går och väntar på att få hjälp.
Det låter som att du är något viktigt på spåret när du skriver att du så fort du tänker på skolan så mår du dåligt. Du skriver ju också att det är något du känner igen sedan länge. Att du tycker att det alltid känts komplicerat med skolan för dig. Jag undrar om det finns någon vuxen på din skola som vet hur du tänker och känner?
Jag tänker att det är bra att du skall träffa någon på vårdcentralen som du kan prata med, men jag tror kanske också att det skulle kunna betyda något om skolan förstod hur du har det. Kanske finns det saker som skolan kan hjälpa till med så att din skoldag kan bli lite enklare för dig. Det låter ju också som att du saknar dina vänner på skolan.
Du kanske kan fundera på om det finns någon vuxen på skolan som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du kanske skulle kunna pröva att prata med. Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Kanske kan ni då tillsammans komma på om det finns något som skolan kan ändra på eller anpassa till dig så att det blir mera möjligt för dig att vara mer på skolan.
Du kan kanske också fundera på om du skall kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med bekymmer som liknar de du beskriver. Kanske kan du få en snabbare tid där?
Lycka till!