Svårt berätta för psykologen om självmordstankar och självskada
Hej!
Jag är en tjej på 12 år. Jag har haft ett självskadebetende i runt 4 månader. Jag har gått hos en psykolog ett tag men vågar inte berätta något för henne. När jag sitter där och det är tänkt att jag ska berätta om mina självmordstankar så sitter jag och säger att jag mår bra. Nu har jag bara en gång kvar där för hon tror jag mår bra men de gör jag inte. Och när jag har bestämt att berätta så börjar jag stan gråta och vill verkligen inte det! Jag har försökt att hålla mig från att skada mig själv och har lyckats ett tag. Men du mår jag ju som sämst. Det fanns en sak jag såg fram emot, det var nästan det jag levde för. Jag skulle få träffa en vän som jag inte har träffat på över ett halvt år och jag skulle få åka till Grekland som vi alltid gör. Men det har Corona ställt in för mig så nu har jag inget att leva för. En till sak om psykologen är att jag tror inte att hon (även om jag berättade allt) skulle kunna hjälpa mig tillräckligt! Jag behöver hjälp Nu! Var ska jag söka hjälp och hur ska jag berätta saker för min psykolog, var ju bara en gång kvar!!
A

BUP svarar:
Hej!
Du har inte vågat berätta för den psykolog du går hos om att du självskadar och att du har självmordstankar. Kanske har det bara blivit svårare ju längre tiden gått?
Varför har du tvekat tror du? Har du varit rädd för hur hon skulle reagera? Att hon skulle bli förskräckt eller upprörd? Att hon skulle berätta det för dina föräldrar?
Och nu känns det som om hon inte kan hjälpa dig. Nej, utan att veta om hur du mår och hur du har det så är det svårt för henne att göra det.
För det är så att ju ärligare du kan vara hos psykologen, ju bättre hjälp kan du också få. Och först då kan du egentligen veta om den här psykologen kan hjälpa dig.
Det kan kännas olika beroende på vem man talar med. Det kan vara olika lätt att berätta. Och man kan känna sig mer eller mindre förstådd och hjälpt. Det finns förstås fler psykologer. Men just nu går du hos den här. Det kan kännas lika svårt att tala med någon annan.
Du har en gång kvar. Det är bra. Du undrar hur du ska berätta för henne. Det viktigaste är att du berättar. Hur du gör spelar mindre roll. Om det känns lättare för dig kan du skriva ett brev och ge till henne när ni ses. Eller visa ditt brev till oss och mitt svar. Eller bara säga att du skär dig och har självmordstankar men inte vågat säga det.
Du kan också säga att du inte känner dig säker på om hon kan hjälpa dig. Du ska försöka att inte tänka på hur du ska vara hos henne. Du ska försöka vara du. Som kan känna dig rädd, osäker, kanske inte ha förtroende. Först om du vågar vara mer ärlig kan du se om hon kan hjälpa dig eller inte.
Vet dina föräldrar om dina självmordstankar och att du självskadar? Om du kan berätta för dem om hur du mår så kan de kanske ge dig stöd som föräldrar.
Om de får veta hur du känner inför psykologen, att du har svårt att våga vara ärlig så kan de kanske hjälpa dig också.
Gör det fastän du är rädd!