Rädd för min pappa
Jag är rädd för min pappa. Jag bröt hans tillit en för många gånger och nu pratar han bara med mig om han ska skrika på mig.
Jag klarar snart inte av att leva längre och har haft problem med ångest och deprissipn de 14 år jag levt.
Han kollar på mig som att jag är äklig eller smutsig.
Jag vill ut ur det här huset så fort som möjligt men vet inte hur?
N

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad rådigt av dig att skriva och försöka ta reda på hur du ska göra för att må bättre. Att flytta hemifrån kan vara ett sätt och ibland det enda möjliga. För att du ska kunna flytta hemifrån behöver socialtjänsten göra en utredning om dina hemförhållande. För att göra det behöver de antingen att du själv tar kontakt och berättar hur du har det hemma eller att du till exempel berättar för din skolkurator så att hen kan göra en orosanmälan.
Din skolkurator är skyldig att göra en orosanmälan om det finns misstanke att du far illa hemma. Och så låter det verkligen utifrån det du skriver. Du kan läsa mer om detta på KollPåSoc och där kan du också hitta telefonnummer till din socialtjänst som du kan ringa till anonymt (om du vill) och berätta om din hemsituation.
Något annat du kan göra är också att ringa en kurator på Bris och berätta lite mer om din hemsituation och rådgöra hur du ska göra.
Men jag tänker att du också behöver något eget stöd. Du mår ju dåligt och att flytta hemifrån är inte alltid en lätt sak. Jag tror du skulle behöva någon som lyssnar på dig och som du kan anförtro dig åt. Kanske din skolkurator eller du kan kanske ta kontakt med en ungdomsmottagning? Om du får kontakt med socialtjänsten kan de säkert hjälpa dig även med detta.
Lycka till!