Min mamma slår mig
Hej mina föräldrar slår mig för att mitt rum är stökigt. Min mamma tänker lämna till socialen bara för att min rum är stökigt??? Jag tycker att min mamma överdriver jätte mycket och hon hotar mig inte utan hon är seriös. Vad är det för fel på min mamma. Hon förstår inte att det är normalt att ha ett stökigt rum jag är bara en tonåring hon skriker hela tiden varje dag. Mina föräldrar är anledning till varför jag är depreimerad men de förstår de inte än de säger att de är världens bästa föräldrar. Jag har aldrig aldrig tyckt om min mamma under hela min uppväxt har hon aldrig vart snäll eller något. När jag var liten så misshandlade de mig jätte ofta det kunde vart för det minsta lilla för att jag inte kanske har städat mitt rum. De har inte slått mig på jätte länge förens nu. Jag misstänker att min mamma är narcissistisk. Sen kan min mamma skrika på mig och bli jätte arg för att jag inte klär mig som hon vill? Jag har sagt till mina föräldrar att jag tänker ta livet av mig och de verkar inte bry sig de säger att jag borde göra det och jag borde gjort det för länge sedan.
S

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver mycket våld och hot i din familj. Du har ofta blivit misshandlad som liten, skriver du och nu igen när dina föräldrar tycker ditt rum är stökigt. Du försöker förstå din mamma och jag tror också det våld och det hot hon visar. Du tycker det är överdrivet och svårt att förstå. Varför är hon så våldsam, varför skriker och hotar hon? Du tänker hon är narcissistisk och det betyder kanske att du uppfattar att hon inte riktigt förstår och ser dig och dina behov och önskningar. Du skriver att du aldrig tyckt om din mamma. Kanske finns också en fråga hos dig om hon tycker om dig? Du tycks inte uppfattat det?
Jag får intrycket av det du skriver, att dina föräldrar saknar språk och uttryck för intimare känslor av närhet och kärlek till varandra och naturligtvis i förhållande till dig. Kanske saknar du det? Eller jag kan ha fel -jag vet så lite om din familj.
Jag tänker att du kanske också hotar när du säger till dem att du tänker ta ditt liv? I din familj svarar de att du borde göra det vilket kanske triggar dig att eskalera ditt våld mot dig själv ytterligare i syfte att skada eller skrämma dem? I en familj med eskalerande våldshandlingar (även verbala) kan det snabbt bli väldigt farligt.
Det våld både fysiskt och psykiskt dina föräldrar utövar är olagligt och destruktivt för dig och hela familjen. Jag tycker att du ska skaffa dig någon att prata med så att du förstår hur detta våld påverkar och har påverkat dig. Men du behöver också hjälp att få stopp på våldet nu. Jag tycker du ska berätta för din skolkurator eller någon annan som kan hjälpa dig att göra en orosanmälan till socialtjänsten. Din familj behöver hjälp utifrån!
Våld inom familjer brukar fortsätta så länge som det förblir en hemlighet inom familjen. Du kan läsa mer om detta och socialtjänsten på KollPåSoc. Du kan även själv ringa anonymt och prata med dem om våldet mot dig i din familj.
Lycka till!