Har jag ADHD eller något annat?
Hej
jag har problem, jag har väldigt lätt att bli sur och kan inte sitta stilla, måste alltid hålla igång och har sällan tid att sitta stilla bara, har dåligt tålamod i vissa tillfällen, och vill gärna ha en utredning på ADHD, men mina föräldrar säger bara att det är puberteten, men det tror inte jag, och när jag säger att ja vill göra en utredning så skrattet dom bara, har ganska lätt i skolan och så men utanför så är det svårare, blir arg för minsta lilla och har varit så ett tag nu, blir arg i skolan lätt och hemma, på min bror framförallt, han tycker det är kul när ja blir sur och bara fortsätter, vilket gör mig ännu surare, och då börjar jag slåss och sparkas osv.. sedan börjar mina föräldrar skrika på mig och så skriker jag tillbaka och oftast skriker jag något fult.. triggas igång för allt nästan framförallt när någon vet att dom har gjort något som gör mig arg och bara fortsätter med det.. håller igång hela tiden, spelar bowling och tränar på gymmet... annars går ja ut med hunden eller gör något annat.. vill också gå till våran skolkurator och prata om det, men det ja vill komma fram till är att.. jag vill ha hjälp med att få fram om det är ADHD eller någon annan form av diagnos eller om det är puberteten.
A

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Först vill jag säga till dig att det låter bra och viktigt att kanske börja med att ta kontakt med skolkuratorn på din skola. Då kan du i lugn och ro diskutera alla de här viktiga frågorna du har och som verkar oroa dig. Du kan också läsa lite här vad BUP skriver om ADHD och utredningar.
Jag känner inte dig så det är svårt för mig att säga något exakt om dig. Det jag kan säga något om är att du är i en ålder som för en del kan vara en kämpig period. Du kanske kan fundera över hur länge du har känt som du gör nu och hur länge det har varit stökigt mellan till exempel dig och din bror.
Ibland när man är arg lätt kan det bero på en del andra saker. Ibland är det ett tecken på att man inte är så glad och då kanske man behöver hjälp med det. Hjälp med att förstå vad det är som gör att man är lättretlig och arg.
Nu kanske du tänker att jag blir som dina föräldrar och inte tycker att du ska ta reda på om du har ADHD eller inte. Jag tycker att det är viktigt att du försöker få svar på dina frågor och ett bra sätt att börja är att prata med skolkuratorn. Sen kan ni två tillsammans fundera över om du behöver gå vidare med en utredning eller något annat. Då kanske dina föräldrar kan vara med på något samtal så att det förstår hur du tänker och känner.
Lycka till!