Hur börjar man älska sig själv?
Hej!
Jag är en tjej på 15 år (snart 16). I femte klass när jag bodde i Malmö blev jag utfryst av hela min klass. Det innebar då att jag var ensam hela tiden och det gjorde så att jag tyckte att jag inte dög till. Jag har svårt för att kunna älska mig själv och jag hittar alltid något komplex på min kropp. Idag går jag på en annan skola och jag har en vän. Än idag kan jag känna mig ensam när min vän är sjuk.
Hur börjar man älska sig själv och försvinner den känslan av att vara ensam någon gång?
En tjej

BUP svarar:
Hej!
Att ha varit mobbad är något som kan sätta djupa spår. Man kan få svårt med sin självkänsla och förmågan till tilltro till andra.
Gjorde din skola och dina föräldrar något för att hjälpa dig? Skolan har en skyldighet att göra något för att få det att upphöra. Och du borde fått tala med någon om hur du haft det. Eller märkte de vuxna inte något? Kunde du inte berätta?
Du har ännu svårigheter med låg självkänsla och ensamhet. Jag tycker absolut att du ska vända dig till någon att tala med om hur du mår. Att bli mobbad kan vara ett trauma som man behöver bearbeta för att det inte ska fortsätta att påverka en negativt så som det verkar göra för dig.
Vet dina föräldrar om hur du mår? Om de gör det så kan de kontakta BUP eller Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen.
Om det inte fungerar så kan du själv vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller till skolkurator.
Lycka till!