Vill ha hjälp med panikattacker men mamma får inget veta
Jag vet att jag behöver hjälp. Nu. Men jag vet inte vart jag ska vända mig. Jag slutade med mitt självskadebeteende och har varit clean i nästan fem månader, men det är så jävla jobbigt. Jag har börjat få panikattacker och jag mår mycket värre än jag gjorde under hela förra året som jag använde rakblad. Jag vill gå till ungdomsmottagningen och jag vill ha  hjälp innan nåt ännu värre händer, men min mamma får inte veta. Om det finns chans att hon får veta kommer jag aldrig söka hjälp. Vad ska jag göra?
c

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du vill söka hjälp. Det är ofta svårt att på egen hand ta sig ur ett självskadebeteende liksom att själv dämpa sin ångest. Man behöver stöd.
Du låter bestämd över att du inte vill att din mamma ska veta få något om detta.  Jag antar att det inte skulle vara till någon hjälp för dig, åtminstone inte nu.
Till ungdomsmottagningen kan du komma utan dina föräldrars vetskap. Kontakta själv ungdomsmottagningen i din kommun.
Om du vill tala med någon innan du får tid hos ungdomsmottagningen, kan du ringa till BRIS och få ett telefonsamtal med en kurator där. Du kan då vara anonym om du vill.
När du fyllt 18 år och är myndig, kan du själv söka hjälp var du vill utan föräldrarnas vetskap. Då finns också psykologer på vårdcentralen och vuxenpsykiatrin.
Eftersom du är 17 år, kan du också kontakta BUP själv (tills du blir 18 år) och höra hur de ställer sig till att du vill komma utan föräldrar.
Första linjens barn och ungdomspsykiatri når man genom vårdcentralen. Liksom på BUP vill man där också ha kontakt med vårdnandshavare, men eftersom du snart är myndig så kan du ringa också dit och höra hur de ställer sig till att du kommer utan föräldrar.
Men ungdomsmottagningen tar emot dig nu. Kontakta dem i första hand.
Lycka till!