Hör och ser saker som inte finns
Hej! Har börjat höra min katt jama när han inte gör det, har för mig att jag även sett saker i ögonvrån som sedan inte funnits där, varje gång jag får feber får jag även hallucinationer, vad kan detta vara o borde jag söka vård?
Karatekid54

BUP svarar:
Hej Karatekid54!
Det är bra att du frågar oss när du är orolig för dina intryck utifrån, som inte riktigt stämmer överens med det som verkligen finns och händer. Det är alltid en förvirrande och obehaglig upplevelse. Men det är inte så ovanligt som du kanske tror.
Orsaker till att hjärnan spelar oss ett spratt på det här sättet kan vara olika. Till exempel om man har livlig fantasi, om man är ensam och får ångest av det, om man är en känslig person, eller om man  - som du - har feber och en helt vanlig, övergående sjukdom. Eller en kombination av dessa olika faktorer.
Någon typ av psykisk sårbarhet, labilitet, kan också vara med i bilden.
Därför är mitt svar på din fråga: ja, du ska söka hjälp. I första hand för att reda ut vad det handlar om. Man måste undersöka i vilka konkreta situationer det förekommer, hur ofta, när det började och så vidare. Man ska kanske också göra en undersökning ifall det finns en rent kroppslig förklaring till dina upplevelser.
Jag tycker du i första hand ska tala med dina föräldrar. Det sämsta är att bara grubbla själv när man är orolig. Det kan i sig försämra hur du mår. Ni kan tillsammans vända er till vårdcentralen till och börja med, för att göra en första bedömning. De flesta vårdcentraler ha också mottagning för psykiska problem. Dessutom kan de göra en kroppslig undersökning direkt.
Om du har svårt för att tala med dina föräldrar, kan du själv ringa  till vårdcentralen och berätta vad du söker hjälp för. Du kan säga så enkelt som du har skrivit, det är lätt att förstå.
En annan möjlighet att börja ta reda på vad det kan handla om, just i ditt fall, är att du vänder dig till ungdomsmottagningen.
Du kan också ringa till den BUP-mottagning du tillhör (adresser och telefonnummer finns på vår hemsida).
Självklart kan du få hjälp av elevhälsan hos kuratorn eller skolsköterskan.
Vänta inte med det nu!
Ensam, med en massa fantasier om vad som kan vara "fel" på dig, mår du bara sämre av.  Om du gör som jag skriver så får du en förklaring och den hjälp du behöver, medicinsk och/eller psykologisk.