Vill klara av matproblemen själv men det är svårt
Hej, jag har tidigare haft kontakt med en psykolog på Bup. Då var det pga depression. Jag har alltid haft det jobbigt med maten och försökt alla möjliga dieter och ”jojo-bantat” men det har jag aldrig pratat med psykologen om.
Nu på senaste tiden har jag börjat må sämre och börjat bli väldigt fixerad vid mat, vikt och träning. Äter just nu inte ohälsosamt lite eller mycket men äter väldigt oregelbundet och kan gå några dagar på kaloriunderskott för att sedan ligga på överskott i några dagar. Jag har en dålig kroppsuppfattning och har svårt att se när viktnedgången/uppgången går för långt. Just nu är allt jag tänker på att gå ner i vikt.
Jag vet inte om jag vill ha hjälp eller inte. Jag vet att jag inte kommer kunna bli bättre själv men det känns så jobbigt att ta upp kontakt med er igen. Jag vill kunna klara detta själv men det är svårt, vad kan jag göra? Mvh
emilia

BUP svarar:
Hej!
Så fint att du hör av dig och ber om råd över hur du kan komma vidare i kampen med dina problem. Det är positiva tecken att du tar det här steget och skriver till oss.
Som för många andra unga med liknande problem som du berättar om, är det väldigt vanligt att känna sig splittrad när det gäller frågan om att ta hjälp.
Ofta kan man känna att en del av en själv inser att det här faktiskt är för svårt att klara på egen hand, och att söka hjälp verkligen vore klokt - för att inte säga nödvändigt.
Samtidigt kan den delen av en själv, som är upptagen av de ångestfyllda tankarna, bli rädd för att man kanske ska bli pressad till en förändring som man absolut inte känner sig redo för.
Kanske bara tanken på att behöva släppa på kontrollen kan väcka upp känslor av ångest.
-Men du kan vara lugn!
Även om du kanske tycker att det känns skrämmande, eller motigt, så är det faktiskt inte farligt att börja ta emot hjälp för det här.
Du kommer kunna ha kvar dina vanor och kontrollbeteenden tills du själv känner dig redo att stegvis öva dig på att förändra dessa. I takt med att du kan våga utmana dina rädslor, så kommer du märka att de också kan avta och minska.
Du kan nämligen börja ta hjälp i små steg så att du kan känna att det känns bra för dig. Det finns flera vägar till att börja ta ett sådant stöd.
Föreningen Frisk och fri ger stöd på olika sätt kring ätstörningar, online och på andra vis - beroende på vart man bor.
Genom Ätstörningszonen kan du också få stöd och möjlighet att chatta och mejla med någon om dina tankar och svårigheter.
Via Ätstörning.se så finns fler tips och information att ta del av.
Du kan i lugn och ro börja med att besöka dessa sidor, läsa lite och se om du vill börja chatta eller mejla med någon.
När du känner dig redo, så kan du söka en egen samtalskontakt vid ungdomsmottagningen där det arbetar kuratorer och terapeuter som har vana att ge stöd och behandling för de problem du har.
På flera vårdcentraler finns det numera möjlighet att få hjälp med samtalskontakt hos psykolog eller kurator.
Du kan läsa mer på vårdguiden1177 för information om vart du kan vända dig beroende på vart du bor.
Tänk på att du redan har kommit en bra bit på väg och att du inte heller är ensam, Många andra ungdomar delar din kamp och även om det kan ta tid så finns det en väg ut ur det här.
Varmt lycka till!