Pratar inte med någon om mina känslor
jag orkar inte längre med någonting önskar att det bara tog slut
har haft en kurator eller något sånt i baktanke i snart ett halvår nu, men jag kan inte övertala mig, pratar inte med någon om mina känslor, inte ens de närmaste
vad ska jag göra
p

BUP svarar:
Hej!
Jag kan bara bekräfta att du är inne på rätt spår när du funderar på att tala med en kurator. Du är inte ensam om att vara ovan, att ha svårt för att gå in på vad du känner och hur dina tankar, funderingar går. Det gäller att komma över en tröskel som känns hög för dig. Hoppas mina ord hjälper dig med det steget!
Alltså - jag kan inte ens gissa vad det är som gör eller ledde till att du har slut på dina krafter, energi, intressen, motivation. På allt som vi behöver föra att kunna leva och fungera som vi önskar att kunna göra; känna glädje, nyfikenhet, energi.
Antalet orsaker till att du just nu verkar vara  rätt så nere, ledsen och orkeslös kan vara oändliga. Saker som hände tidigare i ditt liv, som pågår nu, hemma, i skolan, i relationerna, osv.
Lika många orsaker kan finns till att du har så svårt för att öppna upp inför en annan människa, och närma dig till dig själv, till din inre värld, reflektera, förstå och därifrån hitta lösningar på problemen som finns..
Som sagt, du är inte den enda ungdom har dessa svårigheter. Men tro mig - bara de första stegen är så enormt svåra. Börjar man tala kan man se att det inte är farligt. Men jag vet: att om man aldrig har gjort det kan det bli svårt att överhuvud taget hitta orden.
Vad tycker du om jag föreslår att du kanske börjar träna på att sätta ord på din tankar och känslor via chatt.
Du kan till exempel gå in på bris.se där du kan chatta med en kurator helt anonymt om du så vill.
Eller göra samma sak på teamtilia.se som också stöttar ungdomar som inte mår psykisk bra.
Efter att du har övat lite på det, kan du ta nästa steg som kan vara hos skolkuratorn eller du kan vända dig till ungdomsmottagningen.
Dessutom finns det numera möjligheten på vårdcentralen som ofta har mottagning för psykiska problem för alla åldrar. Du kan ringa och fråga.
I alla fall är det viktigt att du börjar någonstans.
Mitt tips är att var du än börjar säger du direkt att du inte är van vid att tala om känslor och om dig själv. Då får du hjälp med att kunna börja tala.
Alla som arbetar med psykiska problem känner till denna svårighet. Låt de hjälpa dig med att hitta orden från början. Jag är säker på att du hittar dig själv och får den hjälp du behöver. För hjälp behöver du uppenbarligen.