Mitt liv är kaos
Jag mår verkligen inge bra... jag vet inte vad jag ska göra för att bli bättre.. vet inte vad som orsakar alla dessa tårar om de självhat eller saknad eller om jag bah är kaos.. jag vet int.. vågar inte fråga nån om råd eller hjälp heller för min tillit till folk har försvunnit helt.. vågar inte häller även fast jag har sagt i snart 2 år att jag ska prata me nån. Orkar bara inte.. och all denna smärta i brösten, som att hjärtat bah spricker mer och mer, jag vill inte känna denna känsla mer varje kväll.. jag är helt slut bah och snart bet jag inte vad jag ska göra..
llIIIII

BUP svarar:
Hej!
Du mår inte bra, du beskriver en hel del kroppsliga symtom som smärta i bröstet, en trötthet, att du inte orkar mer och att det känns som ditt hjärta går i 1000 bitar.
Så som du beskriver din situation ska du inte ha det. Det behövs en förändring och din idé att söka hjälp tror jag verkligen på.
Du har i två års tid sagt till dig själv: jag måste prata med någon för att få det bättre. Du har efter en del negativa upplevelser fått svårt att lita på folk.
Försök tänk så här: den du söker hjälp hos är där för dig. Bara dig. Den personen eller personerna har du ingen historia med. Det är ingen partner, förälder eller vän som fått din tillit att vackla. Det är någon som tillsammans med dig vill förstå varför du mår dåligt och hur det ska bli bättre för dig. Som hjälper dig att sortera i ditt kaos.
Jag önskar att mitt brev till dig gör att du tar chansen att börja samtala med någon. Börja med att fundera på vad du upplever som svårt eller vad du är rädd för.
Är det att sitta mitt emot någon du inte känner och börja berätta saker du aldrig berättat för någon annan?
Är det rädslan att inte bli förstådd - eller vad handlar det om?
Det har på senaste tiden öppnat upp en hel del olika möjligheter till samtal.
Det går att chatta med tjejzonen eller Bris.
Sen finns det naturligtvis fortfarande möjligheter att träffa någon på ett mer traditionellt sätt öga mot öga. Om du vill göra på detta sätt skulle jag rekommendera att du pratar med din skolkurator
eller tar kontakt med ungdomsmottagningen där du bor.
Ta chansen och sök hjälp!
Skickar med ett stort lycka till och tack för ditt brev.