Rädd för att kräkas
Hej. Jag har över en lång tid haft problem med ångest. Förra sommaren hade jag så mycket ångest att jag inte sov på tre dygn, utan bara låg uppe och skakade och grät. Jag åt heller nästan ingenting under en lång period eftersom att ångesten gör att jag tappar aptit och mår illa. Ångesten beror ofta på min kräkfobi. Jag vågar inte somna för att jag är rädd för att vakna och kräkas. Och så fort jag hör någon i familjen säga att de har ont i magen eller mår illa så får jag en grov panikattack. Men efter sommaren så försvann ångesten och den har knappt påverkat mig alls förrän nu. Den senaste veckan har nog varit den jobbigaste i hela mitt liv. Det har hänt jobbiga saker som till exempel att jag bråkar med kompisar, det spreds ett falskt rykte om mig och jag fick F på ett prov för första gången. Var två månader fri från självskadebeteende men allt kom tillbaka för några dagar sedan. Den här jobbiga ångestkänslan har också kommit tillbaka. Jag mår illa hela tiden och känner mig yr och har svårt att andas. Har varit hemma från skolan de senaste dagarna på grund av detta. Imorse försökte jag gå till skolan men hade en panikattack efter första lektionen så fick åka hem. Har haft grova självmordstankar också. Jag behöver verkligen hjälp. Vad ska jag göra för att dämpa min ångest?
B

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver ditt psykiska mående på ett sätt så det är lätt att förstå att du har det tufft. Du har det tufft nu och det har varit så under en lång tid period av ditt liv.
Bra att du tänker att du behöver hjälp för så som du har det ska inte du (och ingen annan) behöva ha det.
Det jag saknar i ditt brev är andra vuxna människor i ditt liv. Du känns så ensam.
Finns det någon vuxen som vet hur du mår och hur du har det? I en mening nämner du din familj och då är det när de berättar om magont eller illamående som gör dig ännu mer orolig. Finns dom där för dig i glädje och sorg?
Om du går helt ensam med din starka ångest och lider i det tysta, är det inte bra. Det vet du naturligtvis redan. Du vill veta hur du kan dämpa din ångest. En bra önskan och realistisk dröm du bär på.
Låt drömmen bli verklighet tillsammans med dina föräldrar. Berätta hur läget är om du inte redan gjort det.
Ångest är en vanlig diagnos och det finns bra metoder att arbeta med detta, så du kan vara hoppfull att du kan få bra hjälp.
Jag tycker att första steget att söka hjälp kan vara att kontakta din skolkurator. Tillsammans kan ni se om hen kan hjälpa dig eller hänvisa dig vidare.
Mitt i all peppning för att du ska söka hjälp så vill jag berömma dig som klarade av att stå emot i två månader att inte självskada. Bra jobbat!
Du har klarat av det tidigare och kan göra det igen.
Vad hände i skolan? Vad gjorde läraren när du fick en panikattack och gick hem? Var det någon som fanns där för dig?
Har någon kommenterat din frånvaro från skolan och blev glad att se dig tillbaka?
Jag hoppas att du känner dig sedd i skolan. Skolkuratorn är en person som kan hjälpa dig.
Tack för ditt brev och lycka till.