Vill inte ha något med mamma att göra
Soc har ju vart en del av mitt liv sen jag var 6år gammal o jag är 14 nu. Jag blir bara så besviken o arg över att jag inte fått den hjälp jag behöver, helt ärligt så orkar jag inte me allt skitsnack längre. Jag har stora problem med min mamma och jag vet inte ens känna hur de är att vara glad längre. Jag har pratat med soc om att jag inte kan bo kvar hemma, dem olika sätten jag försökt ta mitt liv på, min ångest, mina tankar o trauman som inte kan lämna mig ifred, och de enda dem har att säga är ”Ni kanske behöver stöd”. Jag vill inte ha någon stöd, jag vill inte ha nånting med min mamma o göra, jag vill bara få känna lycka igen, hur svårt kan de vara? Det är jättejobbigt att sitta o berätta hela min jävla livshistoria för 10 olika personer utan att dem ens gör något åt de. Jag är bara så himla imponerad av att ingen förstår, skitbra heja. Kände bara att jag behövde få ut mig dehär
Kaos i huvudet bara, dö

BUP svarar:
Hej!
Det är verkligen hjärtskärande att läsa ditt mejl om alla misslyckanden och oförståelse du har mött i ditt unga liv. Att mamma inte kan leva upp till sin mammaroll och ge sitt barn den kärlek och värme, som alla barn behöver, är i sig en av de svåraste som kan hända i en människas liv. Det går inte att förneka. Att du sedan blev sviken även av andra vuxna på socialtjänsten gör självklart saken ännu hemskare.
Du skriver i ditt mejl för att. "få ut dig det här".
Alltså få ut din ledsenhet, din ilska och besvikelse. Men kanske, kanske finns det också en strimma hopp där att få höra något mer. Därför vill jag i alla fall säga vilka tankar som dök upp i mitt huvud efter att ha läst dina rader.
Det som slog mig var att du nämner kontakten med socialtjänsten, men jag undrar om du någonsin har träffat en psykolog eller kurator någon annanstans.
Du har gjort flera självmordsförsök, du har traumatiska minen som "inte lämnar dig i fred" du har ångest. Det är mycket allvarliga saker.
Har du varit någon gång på BUP? Har du fått behandlingskontakt med psykolog eller kurator just för dessa mycket tunga problem? Eller har du blivit besviken också där?
Nå, du kan inte svara på mina frågor, jag ställer dem för att mina tankar leder vidare därifrån.
Jag förstår att du är innerligt trött på att berätta om ditt liv för olika människor, gång på gång, om och om igen, utan att få den hjälp du skulle se som verklig hjälp. Och här är det också bara ord du får av mig. Jag har nämligen inget annat att ge.
Att flytta hemifrån som minderårig kan ingen annan se till att du gör utom socialtjänsten. De gör inte det, så som du skriver.
Och det händer faktiskt inte så sällan att omständigheterna i livet inte går att ändra på. I så fall måste man hitta några andra sätt att ändå klara av hinder och svåra saker, genom att man hittar något hos sig själv och hos andra som stöttar och tröstar och bryr sig och uppskattar en.
Hos kompisar, hos andra släktingar, ja-hos andra vuxna. Hur otroligt det än låter för dig.
Dessutom har du många traumatiska upplevelser, vilka de än är. Du har en enorm mängd besvikelser du måste hantera, leva med, förhålla dig till, för att så småningom ändå kunna skapa dig ett gladare liv nu och i framtiden.
Alltså, du måste nog försöka att fortsätta att prata. Bearbeta det du har varit med om. Minnena som inte lämnar dig i fred, så att de lämnar dig i fred.
Har du provat att vända dig helt på egen hand till ungdomsmottagningen? Nu säger du antagligen att det blir bara "skitsnack" igen. Ja. Snack. Men kanske inte bara skit.
En egen kontakt med förtroende kan vara bra och nyttig och hjälpsam, fast det kommer inte att ändra på att du ett tag till är tvungen att bo under samma tak med mamma.
En gammal visdom säger att man behöver kraft för att kunna ändra på det som går att ändra på och kraft för att kunna acceptera det man inte kan ändra på.
En sådan kraftpåfyllning kan samtal ge. Värt att prova igen!