Skrikande röster bråkar i mitt huvud
Jag tror jag har schizophren (Stavning ksk inte är korrekt). Jag har skrikande röster som bråkar i mitt huvud. Får panik på de, när de inte bråkar så viskar/mumlar de, osäker om de ens pratar men kan uppfatta ord ibland.
Älgen

BUP svarar:
Hej Älgen!
Jag förstår att du är inne på att du har en psykisk störning som heter schizofreni. Det brukar man tänka på när man har sådana upplevelser som du ha - alltså någon sorts hörselhallucinationer. Söker du dessutom på nätet blir de första uppslagen kanske just detta.
Det är mycket mindre känt att man kan ha sådana upplevelser, helt utan att vara psykisk sjuk. Därför är det bra att du frågar oss.
Förklaringar till sådana upplevelser kan vara oändligt många och helt olika. Det kan ha hänt, eller det kan hända, saker i din omgivning som är väldigt stressande - kanske skrämmande. De kan överbelasta din hjärna och gör att det känns konstigt, så att säga av sig själv.
Men det kan också bara handla om en mycket livlig fantasi, eller att du är en mycket känslig människa, eller att du går med en instängd ångest. Eller en kombination av allt detta.
Självklart kan det finnas någon sorts psykisk sårbarhet hos vem som helst. Och inte minst kan det finnas någon kroppslig, alltså medicinsk, orsak till rösterna i ditt huvud.
Därför är det jättebra att du nu frågar oss. Jag tycker att du behöver en professionell bedömning av vad det handlar om just i ditt fall. Man måste ha samtal med dig för att förstå vad det är som pågår i ditt liv, när dessa upplevelser kommer, hur ofta, hur de tar slut och så vidare.
Det är ett gott tecken att du är medveten om att det du hör pågår i ditt huvud, att de inte är verkliga.
Framför allt är det bäst att du talar med dina föräldrar och berättar för dem vad du upplever. Sedan kan ni tillsammans vända er till den BUP- mottagning du tillhör utifrån din bostadsadress (mottagningarnas adress och telefonnummer finns på vår hemsida).
Ett annat alternativ är att ringa till vårdcentralen. De flesta vårdcentraler har numera mottagning för psykiska besvär. Fördelen med detta är att de direkt också kan göra en kroppslig undersökning på dig.
Om det underlättar kan du som ett första steg gå till elevhälsan. Där kan du få mer stöd och vägledning eller uppmuntran hur du ska gå vidare med problemet.
Det viktigaste är att du söker hjälp och berättar. Ensam blir du bara ännu mer orolig av grubblerier om vad som kan vara "fel" på dig - fast det kanske inte finns någon anledning till oron du känner. Men dina upplevelser är i sig så obehagliga att du måste få hjälp för att bli av med dem.
Det finns hjälp att få om du samlar mod och tar kontakt!
.