"Ingen hade märkt om du var borta"
Är 13 år gamal, snart 14. Bytte skola nästan 2 år sedan till en högstadieskola och och fått nya klasskamrater, men när jag började så märkte jag att jag inte passade in. Folk märkte inte mig och ignorerade mig när jag ville prata med dem. I min klass så finns det samt en till kille som heter Erik, så när de ropar Erik i klassrummet så svarar jag, men så svarar dem "Inte du Erik...". Det är jätte jobbigt, det känns som att folk ropar på mig, men när jag reagerar så menar dem någon annan. Nu har jag slutat reagera när de ropar för att ingen någonsin pratar med mig och det är aldrig jag de ropar till.
Förra veckan så sa en klasskamrat "Matilda" att hon hade skrivit allas namn i klassen i hennes bok, utom mitt. När jag frågar värför mitt namn inte är med så svarar hon "oops jag glömde" sen så frågar Albin "värför är inte mitt namn med?" men då svarar hon"hur kunde jag glömma dig" och skiter i mig heltJag är trött på att ingen änns märker mig, ingen bryr sig om mig i min klass och alla har redan gått in i sina grupper.
Idag så sa enda vän "ingen hade märkt om du var borta" och spottade mig i ansiktet. Det slog mig hårt och jag stack och började gråta, jag var borta 2 lektioner för jag klarade inte av det och kände att jag ville dö. Att ingen kommer att märka om jag är borta, dem sa det själva.
Vad ska jag göra? Jag har känt mig deprimerad i mer än 1 år (nästan 2) och jag klarar inte detta mer. Jag har velat dö flera gånger, gråter mig till söms, tappat aptiten och vill inte göra sakerna som jag brukade göra (blandannat sporter), har till och med tatt med en kniv en gång för att jag ville dö. Men jag höll mig. Min familj är de ända jag verkligen har kunnat umgås med, och märker att jag finns. Vad skulle ni göra? Har ni några tips? Jag vill inte känna så här längre...
Erik

BUP svarar:
Hej Erik!
Det är både moget och starkt gjort av dig att ta steget att skriva till oss.
Jag tycker du berättar om en hemskt jobbig skolsituation. Jag tror att vem som helst i din situation också hade känt sig helt nedstämd och mått riktigt dåligt.
Så här jobbigt ska du inte heller behöva ha det i skolan- men du är nog långt ifrån ensam om att uppleva det här under en period i skolgången.
Det är inte helt ovanligt att det kan uppstå sådana problem som du berättar om när man börjar i en ny skola.
Det är ju lite av ett lotteri om man hamnar i en klass som är lätt att komma in i eller i en klass som det blir svårt att få bra vänner i. Det kan bero på många saker hur det blir och känns att börja i en ny klass.
Det är verkligen bra att höra att du har en familj som ser dig och som du kan få stöd av. Kanske har du redan börjat prata med dina föräldrar om det här?
Annars vill jag starkt ge dig rådet att göra det.
Tillsammans kan ni fundera över de bästa lösningarna för dig. Det är viktigt att du även berättar att du mått så dåligt att du tänkt skada dig och tagit en kniv.
Jag vet att det kan kännas riktigt svårt att ta upp det, men det är det rätta att göra och föräldrar brukar klara av att höra det.
Dessutom ökar det chansen att dina föräldrar förstår dig på djupet kring hur otroligt jobbigt du upplever din nuvarande skolsituation.
Det vore också bra om dina föräldrar kan få stötta dig att komma iväg på andra aktiviteter och sporter som du brukar gilla. Det är viktigt så att du också kan få känna att andra saker i ditt liv funkar bra, även när du just nu inte trivs i skolan.
Nästa steg är förslagsvis, att du och dina föräldrar tar en kontakt med någon i skolan, till exempel din mentor, rektor, skolkurator.
Ofta kan skolan och Elevhälsan stötta upp på olika vis (utan att någon annan elev behöver få veta om det). Skolkuratorn brukar kunna erbjuda en samtalskontakt.
Ibland kan det till exempel kännas bättre att få starta om i en annan klass.
Många unga går igenom en sådan här jobbig period i skolan som du berättar om. Det är lätt att tro att alla andra har det lätt när man själv är inne i svår period, men så är det sällan.
Om du känner att du behöver få mer hjälp att må bättre igen så kan du också vända dig till ungdomsmottagningen för en samtalskontakt.
Det viktiga nu är att du kan ta stöd av kloka vuxna omkring dig, så du kan få rätt stöd till att må bra igen.
Varmt lycka till!