Borde jag söka hjälp?
Hej. Jag har tidigare lidit av anorexi, blev sjuk 2016 och hade ett återfall 2018. Blev aldrig diagnostiserad då jag vägrade erkänna, men jag var inlagd på sjukhus pga min undervikt. Jag har mellan de perioderna och även efter haft ätstörda tankar men inte gjort dem till handlingar, Jag har nu känt mig helt frisk i ca 8 månader. För ungefär en månad sen började tankarna komma tillbaka. Jag har gått upp en del i vikt och det har blivit jobbigt. Är väldigt rädd för att få bristningar om jag skulle fortsätta gå upp i vikt och lös hud om jag skulle gå ner i vikt. Måste också promenera tvångsmässigt, men så har det varit enda sen 2016 så inget nytt. Inte heller överdrivet med steg, 10 000 per dag. Jag gör inte tankarna om mig själv till handlingar och tror inte heller att jag kommer göra det, men min fråga är om jag fortfarande borde söka hjälp? Har varit så mycket sjukare och inte sökt hjälp då så känns konstigt att göra det nu. Känns som att jag skulle känna mig fånig. Jag svälter mig som sagt inte och kan äta vad som helst utan ångest, men tankarna är ändå jobbiga. Borde jag söka hjälp eller avvakta? Uppfyller jag ens några kriterier för ätstörningar längre?
Lana78

BUP svarar:
Hej!
Din fråga handlar om du ska söka hjälp på nytt eller avvakta.
Jag tycker att det är en väldigt bra idé att du söker hjälp på nytt. Det kanske är lite väntetid och då är det ju bra att du redan ställt dig i kö.
Om hjälpen blir en repetition och mer en glädjande påminnelse för dig att du kommit en bra bit på väg, men ännu är inte riktigt kommit i mål, så är väl det superbra. Att du kan ha, som du beskriver, ätstörda tankar men de stannar där. Även det ett riktigt stort framsteg!
Du beskriver på flera sätt i ditt brev att nu är det 2020 och inte 2016. Riktigt glädjande att höra och det måste kännas bra för dig och för din familj.
Om du skulle uppfylla några kriterier för ätstörning, får bedömas i samtal eller via telefon. Om det finns möjlighet till "eftervård" på samma ställe som du varit inskriven på, vore det ju bra.  Det kanske är några du gillade som arbetar kvar och du fick ju bra hjälp senast.
Om inte det är möjligt kan säkert den ätstörningsvård du gått hos, hänvisa dig vidare. Ta hjälp av dina föräldrar för att hitta rätt.
Ungdomsmottagningen kan vara ett ställe som skulle passa dig.
Nu vet jag inte hur det var för dig då du var inlagd för din undervikt. Alla som inte får i sig tillräckligt med näring påverkas självklart av detta. Jag tänker på att hjärnan tar stryk och börjar fungera sämre vid svält. Det blir svårare att minnas, svårare att fokusera och att koncentrera sig. Den tankeverksamhet som finns kretsar säkert mest kring mat.
Så jag tänker att du har större kapacitet att arbeta med dina tankar och känslor kopplat till mat nu, när hjärnan fungerar bättre. Arbeta för att din positiva utveckling ska fortsätta.
Lycka till och ha det så bra du bara kan.