Mannen besöker mig i mardömmar och i verkligheten
Hej jag är en tjej på 14 år som snart fyller 15. På senare tiden har jag drömt om en man som besöker mig i mardrömmar men även i verkligheten. Han är lång, mörkt hår och är lite utländsk. Han har stora öron ”så han kan höra allt” som han själv säger. Han som person skrämmer mig inte riktigt mycket det är bara hela grejen att han besöker mig i verkligheten. Jag är rädd för att han ska besöka mig i skolan och att jag ska börja gråta och skämma ut mig. Vad kan det bero på stress? Oro?
kan ni snälla hjälpa mig// Emilia
Emilia

BUP svarar:
Hej Emilia!
Om jag förstår dig rätt så har vi här med två olika problem att göra. Det ena finns i ditt verkliga liv, det andra finns i dina mardrömmar.
Låt oss börja med det första. Det finns alltså en man som av någon anledning hänger efter dig, kanske går efter dig - du har till och med pratat med honom.
Du säger att du inte är rädd för honom på riktigt, men du känner ändå en oro att han tränger sig in på ditt liv ännu mer och kommer in i skolan. På den punkten ser vi lite olika saker.
Du är orolig för att han kommer in i skolan och då skulle du skämmas. Men jag tycker att det är ett verkligt problem att han överhuvud taget följer dig hit och dit. Oavsett om han kommer in i skolan eller ej.
Du behöver inte skämmas för någonting! Du behöver dock vara försiktig och tala med en vuxen om detta.
Det finns en del omständigheter som man måste reda ut:
Är denna person en vuxen? Någon äldre tonårig? Hur fick du kontakt med honom? Vad säger han om varför han vill ha kontakt med dig?
Det kan finns naturligtvis något som förklarar hans beteende, men så som du beskriver det verkar det inte vara i sin ordning, utan vidare.
En människa som säger att han kan "höra allt med sina stora öron" låter inte speciellt trevligt, i mina öron. Han kanske bara skojar och antyder sagan om Rödluvan och vargen - men tänk bara! Vill du ha sällskap med någon som kan "höra allt". Troligen inte!!!
Alltså, det finns en hel del att klargöra kring denna person. Kan du tala med dina föräldrar om honom? Det vore det bästa om de träffar honom, om de förstår vad han vill och säger ifrån, ifall det behövs.
Om du inte tror på att dina föräldrar förstår och skyddar dig, eller om du är rädd för att de bara blir arga på dig och skäller ut dig - börja med att söka upp skolkuratorn. Detta är allvarligt! Du får inte utsätta dig för risker och inte ens för det obehag som denna peson väcker hos dig.
Om du inte kan eller vill tala med kuratorn heller - tala med en lärare i skolan som du har förtroende för. Du behöver en vuxens bedömning av situationen, det kan vara en del saker som du inte tänker på bara på egen hand.
Sedan har vi den andra delen, dina mardrömmar. Att du inte bara talar om drömmar, utan uttryckligen om mardrömmar betyder att han väcker just oro, obehag, kanske till och med ångest  hos dig. Du kan uppfatta signaler som du möjligen inte blir direkt medveten om, men som din hjärna ändå registrerar och det är det som återkommer under din nattsömn. Någonting stämmer inte - kan dina mardrömmar talar om för dig.
Emilia - du är minderårig, det är de vuxnas plikt att varna dig och skydda dig. Det finns ingenting att skämmas för. Inte ens om du godtroget har talat med honom flera gånger.
Ta hjälp av vuxna som finns omkring dig att reda ut vad det hela handlar om. Förhoppningsvis är det inget farligt eller dåligt och då kan du sluta oroa dig i onödan.
Eller så är det inte alls så enkelt och du ska skyddas från att luras in i någon riskfylld situation.