Tillbaks i ätstörda beteenden?
Hej!
Jag är en tjej på 16 år. Jag har tidigare haft problem med ’ätstörda’ beteenden, alltså självsvält som leder till undervikt, hetsätning och kräkningar, sådana saker. Det har dock inte varit ett stort problem på några år. Har aldrig fått vård eller blivit diagnostiserad med någon ätstörning. I alla fall, jag håller på att falla tillbaks i den onödiga viktnedgången, besattheten av mat, och självsvälten.. Redan nu vet jag att det är värre än de andra gångerna men jag vill inte stoppa det. Det är bakgrundsinfon, men min fråga är då, vad händer om jag går ner mycket i vikt? Om jag blir underviktig och skolsköterskan eller föräldrarna märker, men jag nekar allt, händer något då? För att ge behandling och få diagnos måste man uppfylla ett antal kriterier som till stor del handlar om vanor, tankar och hur man mår psykiskt. Om jag ljuger eller inte svarar på frågorna kan de väl inte sätta någon diagnos? Jag menar, ingen kan ju skicka remiss enbart baserat på viktnedgång. Inte kan väl min läkare skicka remiss till Bup för att jag är underviktig? Eller skolsköterskan? De måste väl veta om mina tankar och beteenden också, och om jag bara vidhåller den informationen, låter de väl mig vara? Eller hur funkar det?
tack och hej,
Fundersam tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hör av dig till oss med dina viktiga tankar och funderingar.
Du har helt klart gjort ett stort arbete med dig själv när du utan någon hjälp kämpade dig ur tidigare ätstörningar.
Men det faktum att du nu upplever att de kommer tillbaka än starkare är en särskild omständighet att stanna upp vid.
När det blir så att problemen på det här sättet kommer tillbaka till dig, så är det bra att ändå fundera ett extra varv över om du kanske skulle ta hjälp av något slag.
Du skulle till exempel kunna gå och prata med någon som kan ge dig stöd i att kunna sortera vilka tankar, känslor och beteenden som påverkar dig.
Likaså kan du få hjälp att se om det finns andra saker i livet som kanske påverkar att du blir stressad och får svårt att må bra.
Om du vill prata med någon, så kan du söka en kontakt på egen hand via ungdomsmottagningen. I en samtalskontakt så kan man till exempel få hjälp att förstå om det finns något som du skulle önska var annorlunda kring hur du mår.
Du kan också få hjälp att prata om vad du kan behöva, så att du får må så bra som möjligt och ha energi att kunna göra det som du vill och längtar efter i livet.
Det finns även stöd att få genom föreningen Frisk och fri som vänder sig till alla som kämpar med ätstörningar i olika grad och i olika former. De kan bland annat ge stöd via nätet vilket ibland kan känns som ett lättare sätt att ha kontakt.
Grunden för all vård och behandling är ju att den är frivillig och finns till för den som önskar och behöver den.
Via Ätstörning.se så kan du läsa mer om hur behandling för ätstörningar kan gå till och få mer information om det.
Varmt lycka till!