Tror inte livet kommer bli bättre
Hej jag är en 16 år gammal tjej och jag är så trött på att må dåligt. Jag orkar verkligen inte något mer, jag har mått dåligt sedan sexan. Från sexan till åttan så skulle jag nog säga att jag var deprimerad, jag ville verkligen inte leva och jag var trött på allt, på livet. Det var inte några få grejer som gjorde att jag mådde dåligt utan allt var typ dåligt. Listan var lång (den är fortfarande det), jag hatade mig själv, hade ätstörningar ett tag, mådde dåligt över min familj, vänner och skolan. Sedan i åttan så började jag vara med ett annat kompisgäng, det var inte perfekt men första gången på länge kände jag att jag ville leva. Det pågick i ett år ungefär och efter det så kom allt tillbaka. Jag mådde lika dåligt, om inte sämre. Men skillnaden var att jag ville leva eftersom jag nu vet hur bra det kan va.
Men jag hade hoppet uppe i nian då jag trodde det skulle bli bättre när jag började gymnasiet. Men oj vad fel jag hade. Allt är verkligen skit och jag känner att jag inte orkar något mer, jag orkar knappt kämpa för jag vet att det inte kommer bli bättre.
Jag har knappt några vänner kvar, jag klarar knappt av skolan, jag orkar inte med min familj och jag känner att jag bara vill bort, bort från det här stället och typ bara börja om. Men det går såklart inte.
Under denna tiden så har jag också hållit inne det mesta för mig själv då jag har jättesvårt att prata om mina känslor för folk. Och varje gång jag gör det så ångrar jag mig och önskar att jag aldrig sa nått. Jag har försökt prata med mina föräldrar, vänner och kuratorn på skolan. Men inget hjälper och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jag behöver verkligen hjälp för jag känner att jag klarar inte av detta något mer
Ledsen tjej

BUP svarar:
Hej
Jag fastnade för sista stycket i ditt brev. Jag har försökt prata med mina föräldrar, vänner och kuratorn på skolan men inget hjälper.
Först och främst bra att du försökt. Om du läst igenom våra svar till våra brevskrivare brukar dom nästan alltid innehålla ett råd att dela med sig av sina problem. Till någon vuxen gärna föräldrarna. Kuratorn brukar vi hänvisa till och kamrater är viktiga men där brukar vi tänka att de inte ska behöva bära på någon kamrats tunga tankar utan mer finnas som vän och någon man delar intressen med.
Nu har du försökt, blivit besviken och vill ha råd av oss.
Du är trött på att må dåligt. Har gjort så i flera år. Jag kan verkligen förstå att din ork är slut. Att det är nog. Du tänker säkert "att jag vill inte ha det så här en enda sekund till". Det räcker nu.
Det kan säkert kännas fräckt att be om lite mer ork och tålamod, men det är det som behövs. När du har det så svårt så är det inte konstigt att drömma om en mirakellösning. Att alla problem skulle ha löst sig när du vaknar nästa dag. Det vore fantastiskt om det vore så, men det stannar nog som en dröm.
Om din ork är på väg att ta slut så behöver dina nära och kära finnas för dig och ge dig kraft att orka. Ge dig stöd, uppmuntran och kärlek. Familjen är viktig i med- och i motgång.
Min erfarenhet är att det är ovanligt att några få samtal med till exempel skolkuratorn gör en betydande skillnad. Att det är bra att samtala-det tror jag verkligen att det är. Att dela bördan kan kännas avlastande. Att få råd och lösningar när man själv kört fast, kan hjälpa.
Att någon är intresserad av vad du har att berätta och gärna lyssnar, kan kännas lyxigt, men också nervöst. Om man inte är van att prata om känslor är det förstås en stor utmaning.
Om man efter några samtal kommit fram till att det finns saker i skolan man mår dåligt av så tar det ju tid att förändra det som behöver förändras - om det är möjligt vill säga.
Om det handlar om relationer i familjen så blir nästa steg: "hur ska jag kunna berätta att jag är ledsen och besviken på mina föräldrar".
Så förändring tar tid, men känner du att det går åt rätt håll kommer det ge dig hopp om att fortsätta.
Så mitt råd till dig är att göra ett nytt försök med att prata med din skolkurator eller kontakta ungdomsmottagningen.
För vissa är det lättare som ett första steg att söka hjälp via chatt eller via telefon.
Ett alternativ då är att chatta då är Bris eller tjejzonen - två bra verksamheter.
Lycka till.