Gråter över läxor och prov
Hej! Jag är en tjej på 14 år som har bra betyg i skolan. Men nu senaste månaden har jag fåt höga krav på mig själv för att jag känner att jag måste vara bäst, och göra super ifrån mig. Vi har ca 4 läxor VARJE vecka, och ibland ett prov på det. Detta gör mig stressad. Det är så mycket och jag vill alltid utveckla och göra det bättre. Jag satt 5 timmar i sträck här om dagen med allt, för att jag kände att jag aldrig skulle hinna med annars. Jag blir lätt irriterad när någon tex mamma eller pappa pratar med mig om läxor eller med mig över huvud taget när jag har så måmga läxor jag tänker på. Pappa pratade med mig också och sa att jag inte behöver lägga sån tid på detta. Då blev jag jätteledsen och började gråta utan att haf vet varför. Känner  mig bara så stressad hela tiden och blir så utmattad. Kan börja gråta bara sådär ibland.Vissa dagar orkar jag inte äta heller. Vad kan man göra åt det här? Jag kan inte bli sjuk av något slag va? Skulle kännas skönt om jag fick svar, tack på förhand!
Gråter över läxor o prov

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Uj… det låter som att du har det supertufft. Du kämpar hårt, och det låter som att du nästan inte vet hur du ska göra för att sluta kämpa… samtidigt som kampen gör dig utmattad. Och är man utmattad och stressad, ja då ligger irritationen inte långt bort.
Jag förstår av ditt brev att du är ambitiös och vill göra bra ifrån dig. Att vara ambitiös och satsa på skolan är ju bra… men inte till vilket pris som helst! Ffa inte om du ska riskera din hälsa!  Jag tror din pappa är inne på rätt spår.
I lägen då det är jättemycket att göra och man känner sig stressad, blir det ännu viktigare att ”ta hand om sig”. Det betyder att INTE avstå från sådant som gör att man får vila. Och vila behöver inte betyda att ligga still i sängen. Nä, vila är snarare återhämtning, att göra annat, sådant som man mår bra av, som man tankar energi av, som gör att man känner sig gladare och piggare efteråt, sådant som skingrar tankarna… Och det brukar vara: bra mat, bra sömn, fysisk aktivitet och träffa vänner.
Du skriver att du skippar träningar och vänner. Gör inte det! Det är superviktigt att röra sig fysiskt. Att använda kroppen och syresätta lungorna brukar göra att stressen i kroppen sjunker, och vi mår bättre. Likaså att träffa vännerna då och då är jätteviktigt! Att liksom koppla bort huvudet en stund, och bara umgås och hänga och skratta och ha lite kul!
Men, kanske du tänker: HUR ska jag hinna med att träna och träffa kompisar samtidigt som jag har ett berg av läxor? Hur ska jag kunna koppla av att ha roligt när jag vet hur mycket jag har att göra??
Du skriver att du kan lägga upp till 5 timmar om dagen på läxor. Jag tror att en viktig sak faktiskt är att begränsa den tid man lägger på något. Jag tror inte att du bli bättre - och lär dig mer - ju mer tid du lägger. Snarare är det nog så att du bara blir tröttare och mer stressad. Jag tänker att det blir viktigt att faktiskt planera och prioritera vad och hur du ska plugga.
Jag tror att du ska fundera på om alla läxor och prov är lika viktiga för dig? Har du lättare för något, och därför kan lägga mindre tid? Finns det något du har svårare för, och kanske behöva extra stöd? Vad måste du lägga energi på, och finns det något du skulle kunna strunta i?
Och det viktigaste: Hur mycket tid är det rimligt att du lägger på skolarbete och läxor i veckan? Detta förutsatt att du även vill ha tid göra det som gör att du mår bra och orkar: nämligen att träna och umgås med dina kamrater!
Att planera sina studier och sin tid är inte alltid det lättaste att göra själv. Kan din pappa eller din mamma vara till hjälp? Jag tycker också att du ska ta och prata med din mentor eller någon annan lärare du har förtroende för. Berätta hur du har det och be om hjälp med att prioritera. Jag tror ni tillsammans kan hitta sätt att underlätta för dig, t ex se vad du skulle kunna ändra, göra på något annat sätt, eller faktiskt strunta i?
Och du, vänta inte. Prata med dina föräldrar och din mentor… kanske redan idag??