Var kan jag söka hjälp?
Hej, jag är en tjej på 17 år och jag ska snart fylla 18. Jag har haft problem med ångest, rädslor, mobbning och självskadebeteende, nu är jag rädd att jag kan ha depression..
jag vet inte vart jag ska söka hjälp någonstans
// Madeleine

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss och fråga om detta. Man måste inte ha det tungt och svårt utan det finns hjälp att få. Det är också viktigt att du själv vill ha hjälp. Att det inte någon annan som vill att du skall söka hjälp.
Jag undrar om det du beskriver är något nytt för dig eller om du känt så under en längre tid och om du i sådana fall fått hjälp tidigare? Du har kanske varit på BUP tidigare i ditt liv? Om du har haft kontakt med BUP förut så kan du försöka höra av dig till dem igen och berätta om din situation idag.
Beroende på hur nära din 18-årsdag är så kanske du skulle kunna få träffa någon på BUP för att ta ställning till om du har en depression som du undrar över. Om din födelsedag är nära kanske de hjälper dig med en remiss så att du får den hjälp du behöver. De kan skriva remiss till något som heter ”unga vuxna” inom vuxenpsykiatrin.
Du kan också kontakta din vårdcentral. På vårdcentralerna finns det idag psykoterapeuter och läkare som kan hjälpa till med frågor när man inte mår bra. Om de sedan tycker att du behöver ytterligare hjälp skriver de en remiss till dig så att du hamnar rätt.
Du kan också börja med att vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. Där är man vana vid att möta unga med sådana frågor som du har. Där kan du kanske få hjälp och/eller hjälp hur du skall gå vidare.
Finns det någon i din närhet som vet om hur du har det och hur du känner dig? Det är viktigt att inte hålla svåra tankar och känslor för sig själv. Det är också bra att ha någon att tänka tillsammans med. Håller man allt för sig själv brukar det kunna bli så att allt blir större och svårare.
Lycka till!