Har jag ätstörning eller svårt att hantera känslor?
Hej! För ca 1 år sen så dog min mamma i cancer. Och om en veckan fyller jag år och det är min första födelsedag utan henne. Jag har på senaste tiden få ångest och inte vilja äta. Jag har börjat träna mer vilket har gjort att jag har gått ner lite i vikt. Ibland efter jag har ätit något så brukar jag gå och spy. Efter jag äter får jag ångest och när jag går och spyr eller tränar så försvinner lite av ångesten . Undrar om dehär kan vara en ätstörning eller om de är att jag inte kan hantera mina känslor?
14 årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Det är ett år sedan din mamma gick bort. När man förlorat en person som stått en så nära är det en tid då svåra känslor kommer tillbaka nästan som det var då. Och du har din första födelsedag utan din mamma. Det är inte alls konstigt att du särskilt nu känner ångest och har svårt att äta.
Att förlora sin mamma särskilt innan man är vuxen är svårt.Hur har det här senaste året varit för dig? Har du haft någon som du kunnat tala med om hur du känt? Har du kunnat dela dina känslor med andra i familjen? Ibland blir det svårt eftersom alla i familjen är uppfyllda av egen sorg. Det kan lätt bli för tyst om det som hänt, något man helst inte ska prata om.
Nu undrar du om du har en ätstörning eller om du inte kan hantera dina känslor.  Att du inte vill äta eller behålla maten just nu är inte så konstigt. Din mammas död är en stor och smärtsam sak i ditt liv och du behöver på något sätt ge dina svåra känslor ett uttryck. Men om du fortsätter med att på olika sätt se till att gå ner i vikt, så bör du nog se upp så du inte riskerar att fastna i det. Då kan det vara svårare att ta sig ur det.
Det skulle kunna vara bra för dig att förutom med familjen tala med någon utomstående om hur du mår och hur du har det. Ett år är inte lång tid när man förlorat någon så viktig person som sin mamma. Om du kan hitta och sätta ord på vad du känner så kan det också bli lättare för dig med maten.
Då kan du kontakta skolkurator eller ungdomsmottagningen i din kommun.