Mina föräldrar bråkar konstant
Hej, jag har lite familjeproblem hemma och har haft hela mitt liv. Mina föräldrar bråkar konstant och det är nästan aldrig lugnt hemma, båda hatar varandra och min pappa särskilt envis och tycker att han gör allting rätt och att min mamma är den värsta kvinnan som existerar. Idag sa han till och med att hon borde dö. Jag har försökt prata med honom men det blir alltid bara värre efteråt.
Vad ska jag göra?
Personen utan glada familjeminnen

BUP svarar:
Hej!
Du lever i ett konstant krig och har gjort det länge. Alla barn försöker medla mellan sina föräldrar och få dem att sluta bråka. För barn är det väldigt påfrestande att höra hur två föräldrar plågar varandra.
Du har gjort försök att prata med din pappa men du har misslyckats med att få honom att lyssna.Troligtvis har du små utsikter att förändra deras beteende och du har antagligen som många andra barn försökt länge. Du  säger att det varit så här hela ditt liv.
Du inleder brevet med att säga att du har lite familjeproblem. Jag tycker att du har mycket familjeproblem men frågan är hur du ska kunna skydda dig själv och hitta vägar ut ur  deras bråk?
Hur känner du dig när de bråkar? Blir du arg, ledsen eller rädd? Det värsta är kanske när man är rädd att de ska skada varandra. Då är det svårt att inte ingripa.
Om det inte är så för dig tror jag det bästa du kan göra är att dra dig undan, gå ut om du kan. Sätt på dig hörlurar för att slippa höra och bli indragen Det är svårt att inte bli indragen i sina föräldrars bråk.
Finns det något ställe du kan gå till om det blir för bråkigt? Vänner? Kanske kan du sitta på biblioteket och göra dina läxor för att få studiero.
Har du syskon du kan dela dina tankar med? Eller någon vuxen att tala med?
Du är 17 år, snart är du vuxen och kan forma ditt eget liv på ett annat sätt. Hoppas du kan se fram emot det och att du kan lämna det familjeliv du far illa av idag!
Som du märker är jag ganska pessimistisk över att du ska kunna förändra dem. Kanske kan du ändå visa ditt brev till oss och vårt svar så de förstår hur mycket du blir påverkad. Om de ändå skulle vilja ändra på sig för din skull finns familjerådgivning som de kan få hjälp av.
Lycka till!