Bestämt mig för att söka hjälp
Hej jag har redan skrivit om mina problem och har bestämt mig för att söka hjälp ut efter era svar men jag har några frågor
måste jag ha med vårdnadshavare på samtalen?
om jag måste ha med dem kan jag ta med min pappa även om min mamma har ensamvårdnad
Om jag kan ta med mig bara min pappa måste ni informera min mamma ändå?
måste ni informera vårdnadshavare om självskadebeteende mm?
Kevin

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du bestämt dig för att söka hjälp. Om en vårdnadshavare måste eller ska vara med på samtal är ju något som du behöver göra upp med den psykoterapeut eller läkare du träffar på BUP.
Om din mamma är ensam vårdnadshavare behöver hon nog ge sitt samtycke till att hon inte skall vara med. Sen är det också så att BUP tar mer hänsyn till vad ungdomen tycker ju äldre man är. Sen om vad BUP måste informera vårdnadshavaren om handlar dels om vad lagen säger och sedan om hur allvarliga bekymmer man har och om det allvarlig psykisk ohälsa som depression och risk för självmord. Du kan läsa mer om detta här. Jag hoppas att detta gav dig några svar.
Det viktiga är att du söker hjälp. Sedan kan du och din psykoterapeut eller läkare bestämma hur samtalen skall gå till och vilka som behöver vara med och vem som behöver veta vad.
Lycka till!