Känner bara sorg och dåliga känslor
Hej, jag är en tjej på 16 år.
Min fråga är hur jag ska söka hjälp bäst och vad jag behöver hjälp med. Jag har haft självmordstankar i flera år och har inte känt några känslor på ett bra tag. När jag väl känner något så är det bara sorg och dåliga känslor. Jag tänker dagligen på sätt jag hade kunnat dö men har inte haft mod till att göra det. Jag är rädd för att om jag berättar för någon så kommer dem inte tro på mig. Jag har ett milt självskadebeteende någon gång i veckan. Jag kommer på mig själv med att bara stirra rakt ut i det tomma intet och har haft svårt att sova och komma till ro om kvällarna. Men vissa dagar kan jag stanna i sängen en hel dag utan någon lust att leva.
Alltså min fråga är behöver jag söka hjälp och vem ska jag söka till? Även hur allvarligt detta är?
Snickers

BUP svarar:
Hej!
Tack för dina frågor. Jag tycker absolut du ska söka hjälp. Du beskriver att du varit/är allvarligt nedstämd med självmordstankar sedan flera år. Har du fått någon hjälp tidigare? Är det någon som känner till hur du mår? Finns det någon du kan anförtro dig åt? Jag får så många tankar och frågor. Bra att du skriver till oss och frågar nu när du undrar och är lite osäker.
Jag vet att många som mår väldigt dåligt psykiskt - både unga och gamla - ofta drar sig för att ta kontakt och söka hjälp. Det är väldigt vanligt. Man kämpar på själv och ofta verkar det inte finnas på kartan att man faktiskt kan få hjälp. Men man kan faktiskt få hjälp att må bra igen. Om man som du varit djupt nedstämd under lång tid brukar man på något konstigt sätt vänja sig att må dåligt. Man brukar nästa glömma bort hur det känns att må bra. Om man är djupt nedstämd kanske man inte heller känner att man förtjänar att må bra eller man undrar, konstigt nog, som du om man har tillräckligt stora problem för att bli tagen på allvar. Man tappar helt perspektivet när man farit illa under lång tid! Det blir en vardag och det normala blir att må väldigt dåligt och fundera på sista utvägen - att ta sitt liv. Vilken tur att du inte vågat och vad bra att du skriver till oss och frågar!!
Du ska och kan söka hjälp på flera ställen. Eftersom du är minderårig måste dina föräldrars känna till din kontakt och helst hjälpa dig ringa och ta kontakt. Jag vet inte hur mycket du berättat för dina föräldrar. Känner de till eller kan du berätta för dem att du mår dåligt och behöver hjälp?
Om de kan hjälpa dig kan ni ta kontakt med en vårdcentral eller BUP. Jag är osäker på vilka resurser din vårdcentral har men de kan remittera till BUP om de tycker det är lämpligt. Du kan också själv ta kontakt med en Ungdomsmottagning om du har någon i närheten.
Slutligen - du frågar hur allvarligt det är med dig? Eller du kanske undrar hur allvarligt jag tycker det är? Jag tycker det låter mycket allvarligt. Du mår ju så dåligt att du funderar på att ta ditt liv. Då är det väldigt allvarligt - visst?
Lycka till!