Något är fel, men vet inte vad
Hej, jag vet att detta är något konstigt och ovanligt att må dåligt över men jag mår extremt dåligt för att jag är riktigt dum. Jag önska att jag var intelligent och smart. Alla mina kompisar är så oerhört smarta jag blir avundsjuk. Känner mig jätte dum. Det är inte att jag känner att det är något fel på mig, utan jag vet att det är något fel på mig men jag kan inte sätta ord på vad som är fel. Mår jätte dåligt.
Emma

BUP svarar:
Hej!
Din fråga är viktig och inte alls konstig. Många kan säkert känna igen sig i den men har kanske svårt att våga ställa den högt.
Vi är alla olika till känslor och till begåvning. Du säger att du vet att du har svårare än dina kompisar med att vara smart.
Då är det viktigt att förstå mer om vad är som gör att du tänker så. Det kan bero på olika saker. Det kan vara att du har svårt att koncentrera dig eller att komma ihåg saker. Eller det kan vara någon specifik svårighet som försvårar annat. Som (det kanske inte gäller för dig) om man har svårt för att förstå skriven text så kan  matematik bli svårt när det är skrivna uppgifter. Fastän man egentligen förstår matematiken.
Du behöver veta varför det är så här. Då kan du också veta hur du ska göra för att hantera det. Och du kan få och har rätt till stöd med det i skolan så det blir lättare för dig.
Har du talat med dina föräldrar? Om inte så försök göra det. De kan hjälpa dig så att skolan gör vad de kan för att ta tag i situationen. Skolpsykologen kan testa dig så ni förstår mer om vad det är och vad du behöver.
Om det inte finns någon skolpsykolog du kan vända dig till så vänd dig till skolkuratorn. Bäst är om dina föräldrar kan trycka på skolan också. För det är viktigt både för ditt skolarbete och för din självkänsla att du får veta och kan förstå mer om detta. Annars är det lätt att du, som du själv säger, känner dig dum.
Jag tycker det var klokt och ansvarsfullt av dig att skriva till oss! Du ser en svårighet som skolan borde ha sett och försökt åtgärda men inte har gjort.
Fortsätt tro på dig själv och gå vidare med skolan!