Retad i klassen och ledsen för mer grejer
Hej, jag är 11 (snart12) jag har mått jätte dålig senaste 2 månaderna. Jag vet inte direkt varför men en anledning jag vet är för 4 tjejer i min klass brukar reta mig och skämma ut mig. Jag har börjat skära mig igen också. Jag vill inte till skolan imorgon jag har inget mod eller ork och jag har gråtit hela kvällen nu pga det och mer grejer. Tips vad jag kan göra?
L

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss. Så här ska man inte behöva ha det i skolan. Ingen annanstans heller.
Du beskriver att du blir mobbad av de fyra tjejerna. Det är inte konstigt om det är därför du mår så dåligt och inte vill gå till skolan.
Har du kunnat berätta om det här för dina föräldrar? Kanske kan de hjälpa dig och tala med någon i skolan.
Du ska veta att alla skolor är skyldiga att göra något när någon blir mobbad. Skolan ska se till att det slutar. Så är det för att alla som blir mobbade mår väldigt dåligt av det.
Så det bästa är att du och dina föräldrar talar med skolan. Det kan vara din mentor eller skolkurator. Skolan ska sedan göra något så det slutar vara så här.
Du säger att det också är mer grejer som du är ledsen över. Det är viktigt att du också talar om det med någon. Med dina föräldrar, din mentor eller skolkuratorn. När man är ledsen och bekymrad över något så ska man tala med någon om det. Då kan man få hjälp så att det blir bättre. Du kan också ringa till BRIS och tala med någon, anonymt om du vill, i telefonen.
Försök att inte vara rädd för att berätta. Det är de andra tjejerna som gör fel. Inte du.
Vänta inte. Gör det nu!