Tror inte att någon gillar mig
Så jag vet inte riktigt hur jag ska börja men jag antar att jag känner mig ensam. Jag tror inte riktigt att någon gillar mig, det är inte som om jag blir mobbad eller något, folk är faktiskt ganska snälla. Men ingen frågar mig någonsin om jag vill umgås eller pratar med mig så ofta förutom för att fråga om hjälp med någonting. Jag har ett gäng  "vänner" som jag oftast sitter med men dem är alltid inne i konversationer som jag inte förstår eller som dem inte gör mig delaktig i. Jag brukar ofta fråga vad det är som de pratar om men de uppfattar mig inte ens.
Jag har en "bästa vän" antar jag, den personen är min bästa vän men jag är inte deras. Hen är aldrig i skolan, hen har lite ångest och sånt så hen gör det mesta hemma, ibland kommer hen till skolan men går hem eftet några minuter.
Jag kommer liksom inte ens i andra hand, inte för en enda person. Jag har den här känslan ibland, det är som om det gör ont i bröstet lite grann och jag känner mig så ensam. Jag sover inte så bra heller, kan liksom inte sluta tänka.
Det är inte bara ensamhet dock. Jag känner mig dåligare om det är rimligt, alltså som om jag inte är bra på någonting. Jag undviker själv människor ganska mycket nu och jag känner personligen att jag inte ler lika mycket. Allt bara känns så dåligt.
Mycket av det här är antagligen i mitt huvud och jag förstår att de flesta personer antagligen mår lite dåligt ibland, jag vet heller inte vad frågan var och ber därför om ursäkt
Alien

BUP svarar:
Hej!
Det är inte otydligt vad din fråga är och du har absolut ingen anledning att be om ursäkt.
Du har beskrivit en situation som gör dig alltmer nedstämd och ger dig dåligt självförtroende. Du känner dig väldigt ensam när du är tillsammans med andra. Det känns som att andra inte ser dig. Hur man har det i relationer till andra är bland det viktigaste för hur man mår och uppfattar sig själv.
Du säger att de andra ändå är snälla mot dig. Du är inte mobbad. Jag får intrycket att de ändå på något sätt gillar dig. Du är med. Men ändå inte. Ni sampelar inte och ni får ingen riktig kontakt. Då känner man sig väldigt ensam.
Är du så försiktig i samspelet med andra att de som är mindre försiktiga lätt tar över och har vant sig vid att du är tyst? Eller är det just med den här gruppen som det blivit så? I en grupp får man ganska snart vissa roller som sedan kan vara svåra att bryta. Man styrs av förväntningar alla har på varandra.
Och man påverkas mycket av sina egna tankar om sig själv. Det kan gå fort att börja tänka negativa tankar om sig själv. Att tänka att ingen lyssnar när man säger något. Och det blir också så, kanske för att man är för försiktig när man säger något, för att andra inte förväntar sig att man ska säga något och för att det alltid finns några mer oblyga som tar ordet.
Vi har alla olika lätt för att samspela i sociala sammanhang. För en del är det lättare att vara tillsammans med en eller några få. Andra älskar större sällskap. Så länge man går i skolan har man samma grupp av jämnåriga omkring sig under flera år. Känslan av att vara utanför kan då fortsätta länge. Ibland kan det bli lättare i andra grupper och sammanhang.
Du mår inte bra av att ha det så här. Du har börjat undvika andra situationer med människor som kanske kunnat få dig att må bättre.Och du är nedstämd och har svårt att sova. Och du tänker negativt om dig själv.
Jag tycker att du ska försöka tala med någon om hur det är för dig. Vet dina föräldrar om hur du mår? Kan de hjälpa dig på något sätt? Förutom att tala med dem om hur du mår så tycker jag att du ska vända dig till skolkuratorn. Kanske kan ni tillsammans hitta sätt att göra så att det blir bättre. För det här är svårt och tror jag utmattande för dig. Du får ingen påfyllning av energi.
Om det inte fungerar med skolkuratorn kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Där finns det också kuratorer som är vana vid att tala med ungdomar.
Tack för ditt brev!