Ni ska ta hand om oss och hjälpa oss
Hej
Det var 3 år sedan som jag blev inlagd och ändå fruktar jag det som att det hände igår. Jag var inlagd under två omgångar och under första omgången blev jag utskriven efter 2 veckor för att jag var för deprimerad för att kunna skada mig själv ansåg dem. Det gick 2 veckor och ett antal självmords försök till jag blev inlagd igen. Denna gång ville jag få hjälp, denna gång var det som att jag ville bli inlagd men samtidigt inte. Det som gör att jag hatar vården och BUPs slutenvård är för att under andra inläggningen blev jag behandlad som skit.
Personal gick jämnt runt och sa att jag skulle bli utskriven för att jag låtsades vara suicidal för att slippa omvärlden. Personalen sa att om jag verkligen mådde dåligt och var suicidal så hade jag varit död. Jag var 13 år när jag fick höra det av en vuxen man. Av en person som skulle hjälpa mig må bättre men istället tog all min tillit till vården och förstörde mitt hopp om att få hjälp. Jag fick inte bli utskriven för att jag var för sjuk och att jag skulle inte behöva ha mina panikattacker själv men samtidigt när jag fick dem så sa de åt mig att vara tyst och att jag störde andra.
Jag blev inlagd i tron om att bli behandlad som en människa men istället blev jag behandlad som att jag var en extra börda i deras jobb. Jag hotades jämnt med bältningar och LPT fast än att det är olagligt.
Det finns en anledning till varför det var 3 år sedan som jag var inlagd. Skillnaden mellan då och nu är att jag håller käften. Jag säger inte till när jag mår dåligt för jag är livrädd för inläggning, jag är livrädd för att nämna ordet självmord för att om jag gör det så kanske jag blir inlagd. Aldrig i hela mitt liv har jag känt mig så smutsig och värdelös som jag gjorde hos er. Jag fick aldrig någon hjälp med mina trauman och ni hade ingen koll på de andra patienterna då jag hamnade mellan patient och personal bråk flera gånger. Ingen brydde sig om mig när jag var där.
Jag minns att jag lyckades få tag i en sax och de andra patienterna märkte och försökte säga till personalen men de lyssnade inte. De kollade inte till mig på toaletten på över 20 min då jag redan hade skurit mig blodig och nästan kommit igenom till min pulsåder.
Jag förstår inte vart ni får er utbildning för nånting gör ni fel. Alla som blir inlagda kommer ut med något trauma och det här är BARN och UNGDOMAR vi pratar om. Ni ska ta hand om oss och hjälp oss inte lägga till på våra trauman.
M.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
När jag läser ditt brev är det inte svårt att förstå att du har mycket negativa upplevelser av din tid på BUP och slutenvården. Det som du beskriver är naturligtvis inget som ingår i BUP:s behandling.
Tvärtom så håller BUP FN:s barnkonvention mycket högt och den är dessutom lag i Sverige från och med 1 januari 2020. Därför finns det idag två stycken Brukarinflytandesamordnare (BISAM) inom BUP:s heldygns- och öppenvård.
Jag tycker att det låter viktigt att du tar kontakt med dem och berättar om dina erfarenheter. Om man som du inte är nöjd med vården kan du vända dig till Patientnämnden eller till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Du hittar information om detta här. Det är också något som BUP informerar om.
Det är allvarlig och viktig kritik du har som behöver komma fram så att det inte händer igen eller någon annan. Du har rätt i att vi på BUP ska ta hand om de som kommer till oss och hjälpa dem på bästa sätt!
Igen, tack för ditt brev och lycka till