Vem kan hjälpa mig att bli den jag är på insidan?
Jag har massa problem i mitt liv men jag vet ej hur jag ska gå till väga.
Ända sedan jag var 4 år så visste jag att jag var annorlunda, runt åldern 8 önskade jag alltid att jag var född en man istället för kvinna. Jag kom ut om detta till min mamma för cirka 2 månader sedan (jag ska fylla 18 år snart) hon tyckte inte om iden. Hon sa att jag inte skulle bli "accepterad för testosteron" och att om jag ändrade mitt namn så skulle jag inte få alla saker som står i mitt födelse namn. Jag skulle inte nå pengarna som ligger på ett sparkonto och jag skulle inte nå andra grejer. Hon är absolut emot det.
Hon vill att jag ska göra slut med min partner för hon anser att man inte ska vara lesbisk när jag identifierar mig som man och min partner som icke-binär.
Jag har ingen motivation att göra skol jobb längre och jag orkar inte med något. Mina vänner har sagt att jag borde söka professionell hjälp i ungefär 2 år nu men jag mår typ helt okej. Alla verkar tydligen tro att jag är deprimerad och är självmords benägen.
Vart hittar jag hjälpen jag behöver?
Vem kan hjälpa mig bli den jag är på insidan?
Varför tror folk att jag är självmords benägen?
Vem kan hjälp mig?
Sam

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Min erfarenhet är att många, liksom du kände väldigt tidigt att något inte stämmer med kroppen, att man är född i fel kropp. Min erfarenhet är också att föräldrar tidigt har sett och förstått detta, det vill säga att könsidentiteten inte är samma som det juridiska könet. Det jag undrar över är om dina föräldrar inte har sett det här hos dig tidigare, redan när du var liten.
Nåväl, nu när du snart är myndig har du berättat för din mamma att du känner dig som en man. Jag kan förstå att man som mamma kan reagera starkt på att du känner dig som en man och till och med har skaffat dig ett mansnamn. Jag tänker att hon ser framför sig att du kommer att få stora svårigheter i livet. Å andra sidan kan det vara värt att tänka på att du kanske blir väldigt olycklig om du ska leva som kvinna och jag tror inte att hon vill att du ska bli olycklig.
Du har rätt att själv bestämma vilket kön du vill identifiera dig som. Du har också rätt att själv bestämma din sexuella läggning det vill säga homosexuell, bisexuell och så vidare.
Dina vänner har sagt till dig i två år att du borde söka professionell hjälp och jag tycker de har rätt. Du kan kontakta elevhälsan eller Ungdomsmottagningen i din kommun. De har stor erfarenhet av att prata med ungdomar om kroppen, sex, relationer, psykisk hälsa, självkänsla och mycket annat.  Både skolan och ungdomsmottagningen kan hjälpa dig att kontakta BUP om du behöver mer stöd. Du kan även kontakta RFSL och RFSL Ungdom. Här kan du läsa om hur en könsutredning går till: Transformering. se.
Jag föreslår att du visar sidorna för din mamma så att hon kan läsa på och så att hon förhoppningsvis får mer kunskap om din situation och vara ett stöd för dig i ditt val i hur du ska gå vidare gå vidare i livet.
Lycka till! Det är du som väljer hur du ska leva ditt liv!