Är så arg att jag skulle vilja skada någon
Hej jag är en tjej på 13 år och jag har under senaste halvåret känt en ilska inuti mig, det känns liksom som att jag vill skada/döda någon. Det är inte nån speciell som jag vill skada jag vill bara skada någon. Jag har försökt berätta för mina kompisar och föräldrar men dem tar det inte seriöst snälla hjälp mig jag orkar inte mer
V

BUP svarar:
Hej!
Det var väldigt bra att du har pratat med dina föräldrar om din ilska och att du skulle vilja avreagera dig på någon. Om du pratar med dom en gång till eller tre gånger till tror du inte att de skulle börja förstå att det här är ett stort problem som de behöver ta seriöst på? Så ge inte upp, var envis och berätta om den ilska du känner.
Det som jag skulle vilja inleda mitt svar till dig är ett resonemang.
Jag tänker att det är en skillnad på en handling och en tanke. Alltså det man gör och det man tänker. Det är naturligtvis inte okej att slå någon men att man kan vara arg, besviken på någon är naturligtvis okej bara men inte slår.
Nu till nästa fråga? Du skriver att du under den senaste tiden känt en ilska. Vet du var som startat eller väckt upp din ilska. Har det hänt något i ditt liv som skakat om eller gjort dig upprörd, besviken eller heligt förbannad?
Det är bra att du har förmågan att känna olika känslor och att du har koll på när du började känna ilskan komma. För om du skulle behöva arbeta med att hantera olika starka känslor är det bra att känna igen dom. Hur känns det i kroppen när du är glad. Hur känns det när du är ledsen.
Vad kan du göra för att avreagera dig. Få ur en del ilska du bär på. Är det att börja med något sport där du kan vara mer fysisk eller är det en boxningssäck på rummet som är lösningen?
En viktig sak du behöver fundera på är om du är rädd för att göra någon illa på riktigt. Om du är rädd för att du inte kan stoppa dig i tid. Att tanken övergår till handling och du gör något som du får leva med hela livet. Något du kommer ångra.
Om det är så behöver du prata med dina föräldrar om det. Om de inte lyssnar berätta för din mentor, din skolkurator eller någon annan vuxen om din ilska och rädsla att något riktigt allvarligt skulle hända.
Tack för ditt brev och ha det bra!