Tänker på mat och får ångest
Hej, jag är ledsen nästan hela tiden och mina kompisar säger att jag är överkänslig. Jag tänker på mat typ hela tiden och får ångest
S

BUP svarar:
Hej!
Det är bra gjort av dig att du skriver till oss. Bra och modigt! Man ska alltid fråga om man är orolig för någonting.
Dina kompisar kan tycka att du är överkänslig fast du kanske är helt enkelt en känslig person. Vi är ju olika, somliga blir lättare oroliga, andra är mindre lätt oroade. Det kvittar bara man får stöd och hjälp med de frågor som  man oroar sig för.
Jag förstår att du tänker mycket på mat. Kanske tänker du på vad som är bra mat eller dålig mat för hälsan och kroppen. Kanke tänker du på mat och din vikt, ditt utseende. Kanke är det sådana saker som du får ångest av. Det kan förstås finnas andra saker också som oroar dig.
Jag känner dig inte och vet inte mer än vad du har skrivit. Men jag vet vi all fall vad du kan göra.
Du ska i första hand tala med någon av dina föräldrar. Det är viktigt att de vet vad du funderar på och vad du är rädd för. Det brukar ofta vara till stor hjälp, fullt tillräckligt för att du ska bli lungare och mindre orolig för det ena eller andra. Hoppas du vågar tala med dem, hoppas du kan lita på dem.
Men om du av någon anledning inte vill börja att tala med dem måste du hitta någon annan att tala om din oro med. Om du har en släkting till exempel som du har en bra relation med.
Kurator eller skolsköterskan i skolan kan du vända dig till med dina problem. Du kan även tala med din mentor eller annan lärare som du har förtroende för. När du berättar får du råd hur du ska tänka och vad man kan göra för att hjälpa dig.
Det var rätt steg av dig att du har skrivit till oss. Nu ska du ta nästa steg lika modigt och tala med någon i din omgivning. Berätta om dina bekymmer så ska du få hjälp.