Obesvarad kärlek gör mig ledsen
Hej. Jag har en fråga som jag tänkt ganska mycket på. Jag har skärt mig i handleden bara några gånger, betyder det att jag har självskadebeteende? För jag lider inte av det och känner typ att jag förtjänar smärtan och att de bedövar allt jobbigt. Jag är en väldigt känslomässig person och känner mycket hela tiden. Förra året hände det en sak jag blev väldigt ledsen som har tagit över mitt liv på senaste tiden. Det är en lång historia men handlar om obesvarad kärlek. Det tog slut mellan mig och denhär killen i Augusti förra året, det slutade dåligt i bråk och att han inte längre hade känslor för mig. Jag mår dåligt över honom hela tiden och det går inte en sekund utan att jag inte tänker på honom och hur ledsen jag är att han inte finns i mitt liv just nu. Jag och min pappa bråkar också hela tiden och det är så himla jobbigt för han lägger all skit på mig och är arg hela tiden. Jag skär mig ibland, inte så ofta men ibland för att allt det här är så jobbigt. Jag vill inte att någon ska veta för vill inte göra värsta grejen av det för det känns bara jobbigt. Men som sagt undrar jag om jag har ett självskadebeteende och om det är allvarligt eller om de inte är så farligt. Den enda jag känner att jag skulle kunna berätta för är en utav mina kompisar, men hon har också självskadebeteende, mycket värre än jag så vill inte att hon ska ha mer problem att tänka på. Och vill inte trigga henne till något heller eftersom jag vet att hon mår sämre än mig. Kanske en oklar fråga men kände att jag var tvungen att få ur mig det här på något sätt.
Bara jag

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver dig som en känslomässig person som har svårt att gå vidare efter att en kille du gillar har gjort slut med dig. Denna saknad har nu gjort att du vid några tillfällen självskadat. Att den tillfälliga smärtan bedövar allt jobbigt du känner. Att bli lämnad är inte enkelt och att du fortfarande är påverkad av detta är inte konstigt. Vi är alla olika. Vissa kan bli lämnade eller göra slut för att snabbt påbörja en ny relation. För andra, som för dig är detta fortfarande en smärtsam sorg och något du har svårt att släppa. Att hitta någon annan att bli kär i känns avlägset.
Hur tänker du runt att alternativet att prata med någon om det du känner efter att killen lämnat dig? Jag tror det skulle vara bra för dig.
Ungdomsmottagningen är ett ställe jag vill rekommendera. På deras hemsida finns information var din närmaste mottagning finns. Jag bifogar en text vad du kan göra för att komma vidare när någon gjort slut.
Den texten är så otroligt bra så jag hoppas att du läser den.
Du ställer en fråga om du skulle ha ett självskadebeteende efter att ha skurit dig vid några tillfällen. På den frågan skulle jag säga ja. Det är ett sätt du använder dig av då alla känslor blir för starka och outhärdliga för dig. Att det är en kortsiktig lösning för att bedöva det jobbiga vet du redan. Det är viktigt att du inte känner någon skuld eller skam. I den stunden hittade du ingen bättre lösning och du behöver få stöd och hjälp att hitta bättre sätt att hantera alla starka känslor du bär på.
Ett sätt att se på saken är att räkna de tillfällen du skadat dig. Ett annan mer positiv vinkel är att det är många dagar då du inte skär dig. Du lyckas alltså stå emot vilket är väldigt bra. Så glöm inte det och kontakta ungdomsmottagningen. Om du får möjligheten att prata om separationen hoppas jag att du inte får lika starka impulser att göra dig själv illa.
Tack för ditt brev och ha det så bra du bara kan!