Arg och ljudkänslig av adhd-medicin

Varför blir jag arg och känslig emot ljud när jag tar min adhd medicin?

T

BUP svarar:

Hej och tack för din fråga!

Jag kan inte svara på om det är en biverkan av medicinen som gör att du blir arg och känslig för ljud när du tar din medicin. Det finns flera olika sorters mediciner och det är olika för olika personer hur de fungerar. En sort kan alltså fungera bra för en person men inte för en annan. Det kan också ta olika tid innan medicinen verkar.  Det kan även vara så att man börjar må dåligt av en sorts medicin. Då kan man behöva byta medicin eller ändra dosen.  Därför är det jätteviktigt att du berättar hur du blir påverkad av medicinen, för den läkare som skrivit ut den. Så be en förälder om hjälp att kontakta mottagningen där du fått medicinen utskriven! 

Här kan du läsa vad andra har skrivit om ADHD- medicin: Undomsmottagningen

Jag hoppas du får hjälp att bli mindre arg och ljudkänslig! 

Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta