Fått finnar och rädd att det är cancer
hej jag är LIVRÄDD och kan inte sluta gråta
har fått finnar på övre magen och ryggen och mår skit o kmr it kunna visa mig i sommar men fått en jättestor ”finne” på ryggen som säkert inte är en finne utan säjert cancer den är röd och stor och jag har också många knölar på brösten så har säkert bröstcancer också asså varför händer allt sånt här mig? mår skit och vågar inte prata med någon så hur ska jag veta om jag har cancer😭 så rädd vill inte dö

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Oj vad jobbigt du har det som oroar dig så mycket! Det är väldigt allvarligt att du oroar dig så mycket och är rädd att du ska dö. Jag vet inte hur gammal du är eller om du är en tjej eller en kille. Jag gissar att du är en tjej som kommit in i puberteten. De flesta kommer in i puberteten någon gång mellan 8 och 14 år och kroppen utvecklas väldigt mycket på grund av hormonförändringar. Akne, finnar, är det många som drabbas av och det är väldigt olika hur mycket man får och i hur länge det håller på. Vissa drabbas knappast alls och andra får jättemånga finnar i många år. Akne är ofarligt och beror på inflammerade talgkörtlar. De kommer ofta i ansiktet, på bröstet och på ryggen där du har flest talgkörtlar.
I den här åldern växer brösten också ut. Ofta är bröst knöliga och ojämna, så det är inget konstigt med det. En knöl behöver alltså inte vara cancer. Det är bra om du då och då undersöker dina bröst och lär dig hur de brukar kännas, så du märker om något förändras.
Så det är inte så stor risk att det handlar om cancer varken på ryggen eller i brösten.
Jag vet inte om du har oroat dig för din hälsa sen du var liten eller om det har kommit nu. Många som kommer in i puberteten får förutom bröst och akne en ökad ångest och oro. Du ska inte behöva må som du gör nu! Inte ska du gå omkring ensam med alla dina tankar. Tyvärr finns inga genvägar. Det enda sättet  att förändra din tillvaro är att du pratar med någon vuxen som du känner förtroende för! En hjälp på traven är att du visar upp din fråga och svaret.
Jag vet inte hur din kontakt med dina föräldrar/anhöriga ser ut eller om du kan prata med dem, så att du kan få hjälp att vända dig till skolsyster. Kan du själv ta kontakt med skolsyster eller en pålitlig vuxen så att du hjälp? Ett alternativ är att kontakta Ungdomsmottagningen i din kommun. De är vana vid att prata med ungdomar om kroppen, psykisk hälsa, självkänsla och mycket annat.
Ta mod till dig och ta hand om dig!