Tappar koncentrationen och tänker på annat
Hej! Jag är 12 och fyller 13 i år och är en tjej (kanske är bra och veta till sen men vet inte)
jg har tänkt på en sak ett tag och undrar om det kan va en diagnos eller något liknande. Jag har ganska svårt att koncentrera mig, det kan va om man pratar med någon men framförallt i skolan och på långa genomgångar, om vår lärare pratar och gr ut en lång instruktion så tappar jag koncentrationen och tänker på annat och sen ska vi börja och jag har inte hängt med (srry för lång mening)
Jag har sökt upp om det kan vara någon sorts koncentrations svårigheter och känner igen mig i nästan allt som står på symtomen.
Vi hade ett utvecklings sammtal för ett tag sen (vi har ett varje termin) där tog min lärare upp att kag brukar ha svårt kon fokusera och att han märker att jag tänker på annat. Men när jag sitter på en lektion så är det jätte svårt att inte flygga in i andra tankar.
kag kommer ofta lite sent eller glömmerbort tiden och tappar lätt bort saker.
Jag har ofta svårt och sova på kvällen för att jag är pigg och har mycket energi så det blir ofta att jag lägger mig sent och blir trött på morgonen när jag vaknar.
Det var lite men jag undrar om det kan vara någon sorts konsentrations svårighet eller något liknande.
Tacksam för svar🤗
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för att du vänder dig till oss!
Du beskriver att du har svårt att koncentrera, dig framför allt i skolan och att du lätt glömmer bort tiden och att du lätt glömmer bort saker. Koncentrationssvårigheter kan bero på många olika saker som att man har det jobbigt hemma, inte trivs i skolan och så vidare. Som du vet sätter vi inte diagnos här, för det måste man träffas.
Jag tycker det är jättebra att din lärare har märkt att du har svårt att koncentrera dig och att du tänker på annat. Jag antar att någon anhörig/förälder var med på samtalet. Du skriver inte om samtalet ledde fram till något. Det borde vara så att skolan gör en pedagogisk utredning för att skolan ska kunna ge dig det stöd som du behöver för att du ska klara ditt skolarbete lättare.
Du berättar också om att du hamnat i en ond cirkel när det gäller sömnen, att du lägger dig sent och vaknar och är trött på morgonen. Det påverkar säkert din förmåga att koncentrera dig i skolan. Det här är något du kan be din förälder att prata med lärare/skolsyster om, alternativt prata själv med någon du litar på i skolan.
Det är viktigt att du får stöd och hjälp att kunna sova bättre för att orka med skolan. Det är nödvändigt att ha en normal dygnsrytm med regelbundna tider att lägga sig på kvällen och gå upp på morgonen. Du behöver också se till att komma ut och att röra på dig under dagen. Det gör att du lättare kan varva ner när det är sovdags. Det är också jätteviktigt att du slappnar av och får lugn och ro innan du går och lägger dig. Då menar jag inte att du ska slappna av framför skärmen, utan tvärtom, undvika dator och mobil.
Jag hoppas du får bra stöd från skolan så att du kan fokusera på skolarbetet!