Mitt humör går upp och ner hela tiden
jag har en jättestor lust att skada mig själv. mina känslor/mitt humör går upp och ner hela tiden. är antingen jättehög, nästan manisk, eller jättelåg. just nu är det väldigt lågt. har också kronisk smärta i hela kroppen men mest huvudet, händerna, fötterna, armarna och benen. är diagnostiserad med kronisk huvudvärk men inget annat. tror inte ens mina läkare vet om något annat men har svårt att veta eftersom jag också har problem med minnet. har varit på bup och har pratat med en kurator samt fått en autism diagnos, men inget annat. hon vet bara om min huvudvärk och lite annat. kan aldrig öppna upp med henne men har ingen annan som jag känner att jag kan prata med. misstänker att jag har depression och någon annan mental sjukdom. har som sagt en jättestor lust att skada mig själv men agerar inte mycket på det. tar sönder mina naglar tills de blöder och klipper ibland i mina fötter men har nästan aldrig skärt mig. jag vet att jag behöver hjälp men vet inte hur och var jag kan få den, speciellt eftersom jag har väldigt svårt att prata med folk som jag inte känner. har ni något tips på hur jag ska kunna prata med någon? får inte gå på bup längre eftersom "jag mår för bra". men har inget annat ställe jag vet heller. hur ska jag kunna öppna upp? hjälp
red

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att säga att det är starkt av dig att du kan hålla din "lust att skada dig själv" under kontroll. Bra gjort!  Men nu vill jag fokusera på vad du i nuläget behöver.
Du mår dåligt, ditt humör svänger hit och dit. Du känner dig ledsen, du  misstänker att du har en depression. Du klipper i fötterna och tar sönder dina naglar tills de blöder. Det är bra att du inte gör något allvarligare, det förtjänar du beröm för. Men det du gör är ändå en mildare grad av självskadebeteende, det går inte att förneka. Det står klart att du behöver mer hjälp.
Du säger att man avslutat kontakten med dig på BUP för att de tyckte att du mådde "för bra". Vet du att man alltid kan återuppta en kontakt på BUP om och när man igen mår sämre?
Jag tycker att du ska tala med någon av dina föräldrar och be dem om hjälp att ta kontakt med BUP igen. Ni ska berätta att du mår dåligt igen och att du skadar dig själv på det sättet som du beskriver. Du behöver få behandling för din ledsenhet, och hur du kan stoppa dig själv för att riva sönder dina naglar eller klippa i dina fötter. Ni kan nämna att det är svårt för dig att börja prata med någon annan som du inte känner och det hänger antagligen ihop med din autismdiagnos.
Jag måste säga att det är möjligt att BUP hänvisar dig till en annan vårdgivare. Men i alla fall är det viktigt att du vågar berätta hur du mår och att du gör illa din kropp på det sättet som du gör. Det måste du försöka göra oavsett om det är på BUP men kanske hos en ny läkare eller hos en ny behandlare eller någon annanstans.
Du frågar om råd hur du skulle kunna få det lättare att öppna upp i ett samtal. Det är svårt att ge dig några konkreta råd om detta. Men du kan tänka på att alla behandlarna på BUP eller på vårdcentral vet att man kan må dåligt och det är ingenting att skämmas för. Alla kan ha problem och alla kan behöva hjälp. Du kommer att bli förstådd.
Att öva på att formulera dina tankar och känslor kan du göra skriftligt på nätet utan ett personligt möte.
Du kan till exempel att gå in på föreningen tilia.se där du anonymt kan chatta med någon och bli mer van vid att tala om dig själv. Samma sak kan du göra också på Barnet rätt i samhället som jag kan rekommendera. På båda ställen kan du få stöd, råd, vägledning och samla mod att uttrycka dig. Det brukar underlätta att kunna tala även i ett möte där man personligen träffar någon.
Tala gärna med dina föräldrar om problemen. Om du vill kan du visa mitt svar för dem. Det kanske underlättar för dig att gå vidare och få den hjälp du i alla högsta grad behöver.