Svårt med koncentrationen och lätt arg
Hej!
Jag vet inte riktigt var ja ska börja men iaf jag har väldigt svårt att koncentrera mig, särskilt när det är mycket ljud, så typ i klassrummet. Det är nästintill omöjligt för mig att läsa i klaasrummet för att jag vill göra något fysiskt istöället för att bara sitta stilla och läsa, men det äör också svårt för att det är småljud här och där som stör mig och för att folk/saker rör sig.
Jag blir också väldigt lätt arg/frustrerad på folk och situationer och ännu mer arg när folk inte tar mig seriöst när jag är arg. T.ex om jag är arg för att mamma inte förstår vad jag menar så säger jag Men vafan du fattar ju inte!! och jag blir bara sjukt arg ovh frustrerad inombords vet inte ens hur jag ska förklara så säger mamma "Nej det gör jag inte" så blir jag bara ännu mer frustrerad och arg och vill bara kasta nåt i marken.
Till och med mina kompisar tyckmer att jag har agressionsproblem och jag blir även väldigt frustrerad om jag inte förstår något i skolan, nästan så att jag börjar gråta. Eller om nån bara gör något som jag tycker är korkat som jag inte förstår alls hur man skulle kunna tänka på det sättet och bara göra så. Ett exempel är om vi på spoanskan har glostest och våran lärare skriver upp en glosa i minuten samtidigt som vi måste sitta och vänta på att hon skriver nästa glosa, bara för att hon ska vänta in EN låmngsam unge längst bak i klassrummet! Hon kan ju bara skriva alla på en gång så man kan ta det i sin egna takt!!!!
Men tillbaks till min koncentration. Jag glömmer lätt bort att lyssna när någon pratar även om jag svarar osv så är det som att jag glömmer att trycka på ON-knappen. Det är sjukt frustrerande för både mig och mina kompisar. Jag kan inte heller komma ihåg långa instruktioner och glömmer ofta att lyssna på genomgångar i klassrummet. Det är bara så tråkigt! Och om min pappa eller mamma säger ett ord som jag inte förstår så frågar jag vad det betyder och sen precis efter jag sagt det ångrar jag mig för att jag annars blir så rastlös om de bara ska stå och berätta någpt som inte alls intresserar mig vilket oftast gör så att jag bli på dåligt humör.''
En sak som händer väldigt ofta som jag blir sjukt irriterad och rastlös pga är  om jag sitter och äter med mina föräldrar o min pappa och storebror börjar snavka om något som inte alls intresserar mig HELA MÅLTIDEN! Jag kanb inte snacka med mamma om nåt annat för att jag bara blöir störd av deras konversation då och kan inte koncentrera mig.
HJÄLP MIG! Ja tänkte prata med min kurator om ni svarar så jag kan visa honom vad ni svarat för jag har aldrig pratat med någon om dett på det här sättet innan. Tack.
K

BUP svarar:
Hej K!
Det är jättebra att du nu börjar prata/skriva om dina problem med koncentration, lättväckt ilska och en hög grad av ljudkänslighet. De är verkliga problem, det är bara att erkänna det.
Visst räknar du upp situationer som var för sig är lätta att förstå och kan motivera en irritation hos vem som helst. Typ att läraren har en metod som inte känns rationellt och du tänker att det vore enklare och bättre med ett annat sätt att skriva upp glosor på tavlan. Sånt kan man blir irriterad av.
Eller när pappa och din bror dominerar samtalet under hela tiden vid middagsbordet och du inte kommer till tals. Sånt är förargligt.
Men den helhetsbild du ger mig manar till eftertanke. Jag menar hur mycket ilska som växer inom dig när du blir frustrerad. Det är ett problem i sig. Jag tycker du har en sund insikt om att det kanske inte är rimligt att tappa tålamodet så lätt.
Även hur lätt du tappar koncentrationen i andra, små vardagssituationer.
Eller hur lättstörd du är av olika ljud i din omgivning.
Det är helt rätt och det är absolut på tiden att du nu tar kontakt med skolkuratorn. Jag vill understryka att det är inte de enskilda detaljerna som i sig är bekymmersamma, utan alla moment tillsammans du mycket klokt och systematiskt beskriver i ditt mejl.
Du kan naturligtvis visa mitt svar för kuratorn, när du väl går dit. Men kanske ännu viktigare att du tar med dig ditt mejl (din välskrivna beskrivning av hur du har det) vad det är som du upplever som problem - vilka onekligen är verkliga svårigheter. Orsakerna till dessa ska undersökas närmare, det är min uppfattning.
Diskutera frågorna med kuratorn.
Men samtidigt är det lika viktigt att du talar med dina föräldrar om allt detta. De måste vara med om ifall man gör en närmare utredning av orsakerna till problemen. Det är bra om du har dem med dig på vägen dit, från första början.
Vem som gör en sådan utredning/undersökning kan kuratorn bäst svara på. Sådana rutiner varierar nämligen i landet och mellan skolorna.
Skjut inte upp det nu - du har fattat rätt beslut. Följ upp det!