Utfryst och mobbad
Hej, jag är en kille på 13 år. Jag har en sjuk jävla ångest, jag mår piss, och ibland så vill jag bara försvinna. Skolan går relativt bra, men på senaste har det gått lite neråt, jag tror det beror på att jag blir utfryst och mobbad, är med tjejerna i min klass ist. Det är bra med dom men jag behöver vara med killar också. Har ingen livslycka just nu hjälp tack!
Victor

BUP svarar:
Hej!
Om killarna i klassen mobbar och fryser ut dig är det inte konstigt att du mår piss. Det är inte heller konstigt att resultaten i skolan påverkas. Om man sitter i skolbänken och tänker: snart är det rast och då kommer ingen vilja vara med mig. Tjejerna tycker att jag är OK men jag längtar efter att kunna vara med både killar och tjejer. Jag längtar efter att bli inbjuden i gemenskapen. Drömmer att någon skulle vilja vara tillsammans med mig en stund efter skolan.
Att vara mobbad och känna sig utfryst är smärtsamt att leva med. Det kan påverka egna tankar om sig själv. Att självförtroendet påverkas är vanligt. Det är viktigt att du umgås med din familj, släkt och vänner som gillar dig. Där du får känna att du duger som du är.
Om det skulle finnas andra sammanhang. En kör, en idrottsförening eller varför inte en teatergrupp. Vad som helst egentligen - där du skulle träffa andra med samma intresse - skulle det kanske göra dig mindre ensam.
Träffa killar och tjejer. Förhoppningsvis några i din egen ålder, utifrån att det är det du saknar så otroligt mycket. Så att livslyckan återkommer.
Mobbing gör mig så upprörd och ledsen. Varje gång jag får höra berättelser från barn och ungdomar hur deras skolsituation är, undrar jag: varför måste mobbing finnas? Hur ska vuxenvärlden kunna arbeta för att alla elever ska känna sig trygga och trivas på sin arbetsplats?
Är det någon som vet om hur du mår? Vet om hur du har det i skolan?
När du i perioder har det så tufft, så är det viktigt att du inte går och bär på allt helt på egen hand. Du behöver få möjligheten att reagera på det du blir utsatt för. Gråta, skrika och få tröst.
Om du inte gjort det vore det bra om du pratar med dina föräldrar för att få stöd därifrån.
När det gäller mobbing är det ju skolans uppgift att arbeta med ett värdegrundsarbete. Hur man är en bra kompis och hur man visa varandra respekt.
Så skolan skulle behöva få veta hur vissa killar är mot dig.
Tack för ditt brev och ta hand om dig.