Söka hjälp eller inte?
Hej jag är en kille på 14 år
jag har självskadebeteende och mår alltid dåligt och är nedstämd det är som om ingen bryr sig om mig även om jag har vänner så känns det om om dem skulle ha det lättare utan mig och att jag bara skulle ta mitt liv. Jag spenderar väldigt mycket tid online för att förtränga verkligheten och att jag mår dåligt. Allt är som värst när jag ska sova det är som att jag tänker tillbaka på allt dåligt som jag har gjort i mitt liv och som om jag förtränger allt som gör mig glad. jag hittar ingen mening med att försöka göra bra ifrån mig i skolan eller vara med mina vänner eller min familj.
Jag vet inte vad jag ska gör jag har funderat på att söka hjälp ett tag nu men jag gillar inte att prata med folk om saker som känns jobbigt jag förtränger bara det tills jag mår så dåligt att jag skär mig själv.
Borde jag söka hjälp och prata med någon?
Kevin m

BUP svarar:
Hej!
Vilket brev du skrivit!
Fullt av kloka tankar, en massa känslor och reflektioner runt din situation och hur du mår. Det skulle kunna vara skrivet av en vuxen och så är det du som formulerat allt detta på egen hand och är 14 år. Imponerande.
Jag tänker börja med att besvara din fråga. Jag tycker att du ska söka hjälp och börja prata med någon. När man mår, som du beskriver, med känslor att livet saknar mening. Att livet skulle vara bättre om jag inte fanns. Då är det otroligt viktigt att du får hjälp att orka leva.
Det är också viktigt att få höra att dina reaktioner är vanliga. Om man känner sig nedstämd är det vanligt att dra sig undan från vänner och familj. Det är vanligt att sitt eget sätt att tänka blir mer kritiskt. Liksom du gör när du tänker på allt dåligt du gjort. När man är nedstämd kan man även sova dåligt och oron kommer nattetid.
Det är även viktigt att din familj och dina vänner får dig att känna dig betydelsefull. Att du får höra att det är viktigt för andra att du finns. Den tanken gör att alla tillsammans kämpar för att du inte ska behöva förtränga verkligheten och att du ska återfå livsglädjen.
När någon i familjen mår dåligt så behöver resten av familjen gå samman och hjälpa, stötta och trösta.
Du skriver att det jobbigt att samtala med folk om det som känns svårt. Så tror jag att de flesta tycker och känner.
Om vi tänker att den du får prata med är van att samtala med ungdomar som är ledsna, oroliga eller har tankar om att inte vilja leva, så kommer du få hjälp med nyfikna undersökande frågor. Den personen är van att träffa ungdomar för ett första samtal. Vet av erfarenhet att det kan kännas spänt och nervöst på första samtalet.
Att ni inte rivstartar med det som känns svårast att samtala om, är kanske det viktigaste av allt. Att du får vara med och påverka vad ni ska prata om är viktigt.
När samtalet är på väg att ta slut brukar man kolla hur läget är och prata om något som är lättsammare. Till exempel vad du planerar att göra i helgen och intressen du har.
När man pratar om viktiga mer tunga ämnesområden behöver det finnas tid att prata om dessa.
Frågan är om du, när du tänker söka hjälp, är inne på egna samtal eller tillsammans med dina föräldrar. Det går säkert att tänka både och.
Börja med att prata med dina föräldrar eller din skolkurator. Tillsammans får ni komma fram till vem som är bäst lämpad att hjälpa dig.
Tack för ditt brev och ha det så bra det bara går.