Rädd för att vara ensam hemma
Hej, jag är en tjej på 14 år. Jag hatar att vara hemma själv. Jag tycker att det är jätteläskigt. Jag hör ljud men på något sätt vet jag ändå att det inte är något farligt. Vårat hus kan knaka lite ibland som många hus gör. Jag gillar heller inte speglar eller tavlor så man ser sig själv och så fort jag set en skugga blir jag livrädd. Det hjälper lite med att sätta på våran tv eller prata FaceTime med någon så jag tänker på annat. Men det känns verkligen som att någon är i huset så jag är ALDRIG på övervåningen. Bara om jag ska hämta något väldigt viktigt. När min familj är hemma eller någon vän så känner jag mig trygg. Eller bara när min katt är hemma så känns det lite bättre. Då fattar jag inte hur jag kan vara rädd när jag är själv. Men när jag väl är själv i huset blir jag jätterädd. Jag vet att jag inte kan sitta och kolla på tv eller prata FaceTime med någon hela dagarna. Jag är också orolig för hur det kommer bli när jag flyttar hemifrån. Då kommer jag vara mycket själv. Jag ska vara hemma själv nästan hela dagen i morgon och är jätteorolig över detta. Ingen i min familj vet om detta och vill inte säga det. Några vänner vet det och de säger också att de har på tv eller musik hela tiden men vet inte om de känner som mig. Jag vill ha hjälp för jag vill kunna va hemma själv utan att jag är rädd.

BUP svarar:
Hej!
Vilken bra önskan och målbild du har. Du vill kunna vara hemma själv utan att vara rädd.
Du har pratat med några vänner, men inte med dina föräldrar om jag att fattat rätt. Dina vänner använder ibland samma sätt: att ha musik och tv:n på hemma. Du är osäker på om de är lika rädda som du, men deras reaktion verkade vara OK.
Det skulle kunna vara så att dina föräldrars reaktion också blir bra. De kanske undrar varför du inte berättat det tidigare, men är säkert glada om du delade med dig av en så viktig sak.
Ett tips är att intervjua dina föräldrar och fråga om de var rädda för något då de var i din ålder. Hur det gjorde för att övervinna den rädslan?
Du är inne på ett intressant resonemang i ditt brev. Du hör ljud och vet att det inte är något farligt. Ert hus är som de flesta andra. Det knakar och låter lite. Din rädsla av att vara hemma styrs av tankar att det är farligt, fast det egentligen är en plats där du skulle kunna gosa med katten och slappna av.
Om du börjar att njuta hemma då du inte är själv laddar du hemmet med positiva vibbar. Börja hitta dina trygga platser du gillar.
Det du behöver göra är att berätta för dina föräldrar om din rädsla av att vara ensam hemma. Hur behandlingen för din rädsla kan se ut, kan jag inte i detalj redogöra för.
När det handlar om rädsla eller fobier brukar den ske stegvis. Tänk om målet är att hoppa från 10 meter i hopptornet. Börja hoppa från bassängkanten - sedan ta en avsats i taget. 1,3, 5 och sedan 10:an.
Om du tillsammans med dina föräldrar kan hitta på bra övningar för att du ska känna dig tryggare hemma eller om ni behöver söka hjälp, vet jag inte.
Första steget är att berätta.
Tack för ditt brev runt detta viktiga ämne och lycka till.