Min mamma har cancer
Hej, Har mått dåligt i några månader, Min mamma har cancer och inga kompisar i skolan.
självmordtankar dagligen och få ärr på armarna.
Först ville jag inte berätta för varken skolkuratorn eller föräldrarna om hur jag mådde efter många om och men, så sa jag till kuratorn och vi kom överens att hon skulle prata med mina föräldrar,  Det jag "glömde" säga var att jag hade skadat mig själv. när vi kom hem satt vi i soffan och pratade om det. sedan säger mamma "det du har på armen då, har du gjort det?" dum som jag är svarade jag Aha det? Äh det är bara katten........
visst allt jag har på armarna är inte bara från köket :)
kattunge 14 veckor btw.
Katten och datorn är det ända som betyder något. Det är det som gör att livet forsätter.
problemet är bara att man prioriterar det före studier. går i 8:an
spöregn

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Det är naturligtvis jättejobbigt och oroligt att ha en mamma som har cancer. Du skriver att du mått dåligt några månader, så kanske var det då din mamma fick reda på sin sjukdom?
Du skriver att du med skolkuratorns hjälp kunde berätta för dina föräldrar hur du mår men att du ”glömde” berätta att du skurit dej på armarna. Det verkar som du ångrar dej.
Varför inte berätta för henne som det är? Hon skulle säkert tycka det är bättre att du talar sanning än att du undanhåller även om du gör det för att du inte vill hon ska vara orolig och ha bekymmer för dej.
Du skriver att du har självmordstankar dagligen, men du skriver inte varför det just nu känns så svårt att leva. Jag antar det måste ha att göra med din mammas sjukdom. Du skriver att katten och datorn är det enda som betyder något. Det är bra att du ibland kan känna att livet fortsätter trots allt.
Har du någon att prata med om din situation och din mammas sjukdom? Det är så olika. En del människor som får en allvarlig sjukdom vill gärna tala om det med andra. En del vill helst tänka på något annat och inte bli påminda.
Det kan vara så för dej som anhörig också. Om du skulle vilja prata om din mammas sjukdom, din oro över vad som kommer att hända och frågor du har – har du då någon att gå till? Din pappa eller skolkuratorn?
Du tar också upp att du inte har några kamrater i skolan och jag förstår att du saknar det. Även om katten och datorn betyder mycket skulle kanske kamrater ge dej en möjlighet att komma ut och tänka på annat.
Jag tror att du skulle kunna vara mycket hjälpt av att fortsätta prata med någon - både om din oro kring din mamma, men också att du saknar kompisar.
En möjlighet är att du tar kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. En annan är att du kanske kan fortsätta att prata med din skolkurator lite mer regelbundet.
Lycka till!